Contact

Is de interesse gewekt en je wilt graag in contact komen, leuk!.

Mijn zakelijke gegevens zijn:

Episteem B.V.
Dorpsstraat 131
1534NG Oost-Knollendam
e: harold.halewijn @ episteem.nl
t: +31(0)651 300 390

Of check de sociale media op mijn profiel. Let op! Facebook gebruik ik vooral privé en kan dus schokkende informatie bevatten 😉

 

 

 

9 gedachten over “Contact”

  1. Beste Harold,
    Dank voor het delen van zoveel toegepaste kennis en ervaring! Wordt er erg blij van en brengt me daadwerkelijk verder. Ik zou graag het document ‘IT strategie’ downloaden maar heb helaas geen PayPal account. Is er een andere route mogelijk om het te betalen en bemachtigen. Excuses dat ik beroep wil doen op je flexibiliteit!

    Fijn weekend vast en oprecht dank,

    Martijn

  2. Hallo Harold
    Ik heb je artikel over zonnestroomboilers met veel interesse gelezen. U zegt hierbij dat een schakeling om de stroom van de panelen naar de weerstanden van het 3-faze element van de boiler te regelen eenvoudig zelf te maken is. Nu mijn ervaring is toch enigszins anders hoor. Met een relais moet je dat niet proberen. Die gelijkstroom trekt bij onderbreking centimeters lange vonken. Een halfgeleider ( fet of transistor ) komt ook al snel te overlijden als hij kennismaakt met de stroom van de zon helaas. Mocht u in het bezit zijn van een werkende opzet ( schema en onderdelen) ik zou u er oneindig dankbaar voor zijn.
    Beste groeten

    1. Hoi Patrick,
      Je hebt gelijk hoor; gelijkstroom schakelen geeft grote vlambogen. Ik heb daar vaak genoeg mee te maken gehad met zonnepanelen en accu systemen. Wat ik bedoel is een wisselstroom element met wisselstroom aansturen. Dus na de omvormer. Je hebt dan weliswaar een paar procent omzetverlies maar is verder eenvoudig te realiseren.

  3. Goedemorgen Harold,

    Wat een fantastisch project, de ombouw naar elektrisch / hybride varen.

    Zelf heb ik een aluminium Survey boot van 10 meter en een gewicht van 5 ton.
    Deze wil ik ook graag elektrisch / hybride laten varen, rustiger en meetgegevens worden beter.
    Momenteel zit er een diesel met een waterjet ingebouwd.
    Zelf denk ik aan een pully tussen de motor en de waterjet te plaatsen en deze met een e-motor aan te laten drijven of voor de diesel.
    Snel ter plaatse en rustig de werkzaamheden uitvoeren.

    Mijn vraag is; Met wie heb jij contact gehad om een enigzinds betrouwbare aanname te berekenen wat betreft de keuze van het vermogen van de elektromotor en Akku zwaarte.
    Ik hoor graag van u.

    Kind regards, met vriendelijke groet,

    Rik Stevens

    1. Hallo Rik,
      Ik heb alles zelf uitgezocht en berekend. De voorbeelden vind je op mijn website.
      Het lastige in jouw situatie is dat je geen schroef maar een jet aandrijving hebt. De propeller wet kun je dus niet toepassen. Maar met een goede vaar test waarbij je toerental vd diesel en snelheid nauwkeurig meet, heb je een aantal basis gegevens. Van de dieselmotor kun je waarschijnlijk wel karakteristieken opvragen.

      Mijn ervaring tot nu is dat je met een 10kW motor voor waterverplaatsende schepen tot 15-20T goed uitkomt. Die kun je met een 10kW lithium accu op 48 Volt nog bedienen, rekening houdende met de maximale stroom die je kunt leveren.
      Wil je hogere vermogens leveren, zul je ook moeten opschalen in spanning. Bijvoorbeeld 96-144 Volt. En dat vraagt weer maatwerk voor de accu’s.

      Groet,
      Harold

  4. Dag Harold,
    Met veel interesse heb ik de ombouw van je boot gelezen. Heel interessant en geweldig wat je allemaal uitgezocht hebt en deelt. Ik ben sinds kort in het bezit gekomen van mijn jeugddroom: Bylgia, het zeilschip waarmee Eilco Kasemier in 1976/77 de wereld rondde tegen de gebruikelijke vaarrichting in. Hij schreef historie (een boek over de reis is door Gerard van Straaten getekend) en een model van Bylgia staat dan ook in het scheepvaartmuseum in A’dam.
    Nu wil ik eigenlijk een hinderlijk probleem oplossen. Bylgia is nauwelijks manoeuvreerbaar bij lage snelheid in de haven en achteruit varend. Ik studeer op een oplossing die ‘een vlucht naar voren’ inhoudt. Ik wil met de oplossing ook de diesel vaarwel zeggen.
    Een waterjet-aandrijving met een elektromotor als hart.
    Met een waterjet is de hekaansturing ‘simpel’ en een electromotor helpt me van de diesel af.
    Misschien wil je me in mijn zoektocht van commentaar voorzien. Ik realiseer me dat jouw verbouwing van 2014 dateert.
    Een paar vragen:
    – Zou je nog steeds kiezen voor een AC-motor met alle omvormers die dat vereist? Ik dacht dat Tesla (en anderen) ook gebruik maken van DC-motoren.
    – Je hebt al aangetoond dat Lion-accu’s de betere keuze is, geldt dat ik jouw beleving nog steeds?
    Gegevens: Bylgia is een Koopmans 40′ van aluminium met een waterverplaatsing van 12 ton en nu een Yanmar 4 cyl. van 54 pk.

    1. Ole, bedankt voor je reactie. Ik ben op dit moment met een kleiner project bezig en daar gaan we DC voor inzetten. Maar als het om kracht gaat is AC het enige dat past. Maar er zijn betere oplossingen dan mbv omvormers. Maar dan moet je wel voor veel hogere DC spanningen gaan. Er zijn AC controllers die met 72, 96 of nog hogere spanningen AC motoren kunnen aansturen. En dan zit je dus met de accu keuze. Eigenlijk kun je dan alleen maar met losse lithium modules van 3,2 volt in serie een gewekt pakket maken.
      In ieder geval zou ik nooit meer kiezen voor loodaccus. Die zijn gewoon niet geschikt.

  5. beste Harold, Arjen de sleper sprak over jou we waren aan het berekenen hoeveel vermogen we verbruikten voor het vlot
    we zijn met een project bezig we willen een autonoom varende veerpont de Bospont maken, we hebben niet zo als AMS 25 mil
    hoewel we wel gepitch hebben bij hun in juni.
    zou je ons kunnen helpen met wat informatie ?
    https://youtu.be/jX50E7ajOZo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Moeilijk moet je makkelijk maken