Over mij

Oude historische foto’s

De Cecilia halverwege de 70-er jaren. Vermoedelijk is deze foto afkomstig van architect Moerbeek die de boot kocht van een aannemer uit Hardinxveld.

Geveke (onderhoud Caterpillar) maakte deze foto’s voor een omslag van hun blad. Foto’s zijn uit de periode van dhr. Lawant.

Deze foto is gemaakt in de jaren 60 vlak nadat Berendts de Cecilia had verkocht. Op de foto is te zien dat de stuurhut kleiner van opzet was en niet neerklapbaar. Ook de voorplecht is anders vormgegeven maar de oude klinknagels zijn nu nog zichtbaar.

Deze foto is ergens op de Waal/Rijn gemaakt. Schipper Berendts heeft er jaren lang sleepwerk mee verricht in die buurt. De foto is midden jaren 50 gemaakt, vlak nadat de Caterpillar was geplaatst.

   
   
   
   
   

Project nieuwe (vuil)watertank

Dek eruit om nieuwe vuilwater en drinkwater tank in te bouwen.

Dan de oude verroeste watertank eruit halen.

De oude RVS melktank van Boer Bus kan er straks in voor drinkwater.

Om dat ding er in te krijgen heb je sterke handen nodig en die kun je krijgen bij boerenzonen Cor en Sander.

Oude fundatie

Nieuwe fundatie

Van de oude verroeste watertank heb ik 2 vuilwater tanks gemaakt.

Het luik is daarna omgedraaid teruggeplaatst en voorzien van een drukveer.

   

Romp

Bij het afspuiten werd er een gat gespoten onder de beting. Van binnenuit verrot. Het is van binnenuit niet te zien omdat de beting erop staat. Er is een plaat ingemaakt en gedubbeld.

De oude waterinlaat en de log zijn ook dichtgelast.

De oude koelwaterinlaat is dichtgelast en er moest een nieuw plaatje op de plek wat de koelwater uitlaat zat.

Voor moeilijke lasklussen helpt Cor Bus van windkracht-service. Zie ook www.windkracht-service.nl voor onderhoud aan windmolens.

Deze foto is uit het archief van dhr. Lawant. Vlak voordat de boot werd overgedragen aan Hans Leisner moest er wat herstel werk aan gebeuren.

 

   
   

Stuurhut

De stuurhut van de Cecilia is klein. Wij kunnen er met z’n vieren eigenlijk maar net in (max. 3 volwassenen). De stuurhut is niet orgineel. Op oude foto’s en aan de constructie in de motorruimte is te zien dat hij vroeger nog kleiner was. De neerklapbare ramen zijn er ook pas later opgezet maar het is onbekend wanneer en waarom: de hut kon niet neergeklapt worden omdat de schoorsteen in de wegzat.

Ik heb de schoorsteen in 2002 weggehaald en de uitlaat via het achteronder naar de spiegel gevoerd. Op mooie dagen haal ik nu de hut eraf, hoewel dat nog wel een aardig klusje is en je de panelen eigenlijk niet aan boord kunt laten. Daar moet ik dus nog wat op vinden. Het dak is vernieuwd met nieuwe lichtere panelen die makkelijker weggetild kunnen worden.

De intimmering van de roef is met panelen uitgevoerd en wil ik weer terugbrengen in oude staat met staande schroten. In de stuurhut staat nog wel de oude motorbediening en zijn de oliedruk- en temperatuurmeter van de Caterpillar gemonteerd. Die wil ik weer terugplaatsen op de motor maar tegelijktijd via elektrische voelers extra meters in de stuurhut plaatsen.

In 2006 heb ik de elektriciteit beetgepakt. Het schakelpanel in de stuurhut is opnieuw bedraad en van nieuwe zekeringhouders voorzien. Recentelijk zijn er meters geplaatst voor drinkwater, vuilwater en dieseltanks.

Machinekamer

Dit is natuurlijk waar het allemaal om draait: de motor en de ruimte waar hij in staat. De motorruimte is voor de stuurhut en loopt ook onder de stuurhut door. De totale lengte van de ruimte bedraagt circa 3,2 meter. Sta hoogte is alleen bij de hoofdmotor mogelijk, hoewel je uit moet kijken dat je je kop niet stoot.

De motor is een Caterpillar 6 cilinder diesel uit 1953. Het type D318 werd in de USA hoofdzakelijk toegepast als motor voor tracktoren en andere landbouwvoertuigen. Om hem geschikt te maken voor de scheepvaart is de radiateur vervangen door een watergekoelde warmtewisselaar. Deze krijgt z’n koelwater gewoon via een filter uit het buitenwater.

De uitlaat is van het droge type en werd direct naar de schoorsteen gevoerd. In de schoorsteen zat een demper. In 2004 is het uitlaatsysteem omgelegd naar het achterschip. Hierdoor kon de schoorsteen worden verwijderd waardoor de kajuit weer neergeklapt kon worden.

Op de hoofdmotor zit de hulpmotor gebouwd. Dit is een 2 cilinder benzinemotor die met de hand met een trekkoord kan worden gestart. In 2005 is een ruilmotor aangeschaft waarvan o.a. een electrische startmotor is overgebouwd op de hulpmotor. De hulpmotor wordt na gestart te zijn, door een regulateur op ongeveer 3000 toeren gehouden. De warme uitlaatgassen worden door het inlaatspruitstuk van de dieselmotor geleid waardoor deze dus wordt voorverwarmd. Tot slot wordt met een tweetal hendels en een decompressiehendel de draaiende benzinemotor gekoppeld met de diesel en zal deze starten.

De benzine motor is een zwakke schakel. Jarenlang vuil en waterlekkage (via de benzine tank) hebben de carburateur aangetast waardoor deze lekte. Een paar lekken heb ik kunnen dichten maar het materiaal (aluminium) is al zo dun dat verdere bewerkingen haast onmogelijk zijn. Inmiddels is de orginele ijzeren tank buiten vervangen door een rvs-type en is er een waterafscheider met filterelement geplaatst. Hierdoor verloopt het starten tegenwoordig een stuk beter.

De hoofdmotor drijft vervolgens via een Twindisc koppeling (reductie 1 op 3) de schroef as aan. De koppeling verloopt geheel mechanisch en vereist nogal wat spierkracht.