Over mij

Hoe ontwikkel je een IT Strategie, deel 3 – IT Governance, IT Principes en IT Architectuurplan

Elke (IT-)leidinggevende heeft behoefte aan een strategisch plan. Een strategisch plan is een samenvatting van activiteiten die de leidinggevende in een bepaalde periode wenst of moet behalen. Je kunt het strategische plan zien als een verzameling van projecten en activiteiten die de leidinggevende in een jaar wil uitvoeren. Projecten ter verbetering van bestaande processen, zowel binnen als buiten de eigen IT organisatie en natuurlijk projecten die een bepaald innovatief karakter in zich hebben. Zoals de vervanging van on-premise services door services die uit de cloud worden gehaald. Of het leveren en ondersteunen van software ter ondersteuning van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maar hoe komt nou zo’n strategisch plan tot stand? Read More

De voor- en nadelen van outsourcing voor IT-klanten

Artikelen over Outsourcing schetsen alleen de bedrijfseconomische voordelen van outsourcing. Voorspelbare kosten, flexibiliteit en continuïteit in af te nemen diensten, concurrentievoordeel, productiviteitsverbetering en concentratie op de eigen businessprocessen zijn louter voordelen voor de organisatie als geheel. Maar wat merkt de gewone medewerker nou in zijn dagelijkse werk met computers?

Bijna altijd zijn IT klanten (gebruikers) huiverig voor outsourcing. Ze weten wat ze hebben en niet wat ze krijgen. Ook al beoordelen ze de serviceverlening van hun eigen IT afdeling niet zo goed, medewerkers hebben er mee leren leven en stellen gewoon wat lagere eisen. Read More

De kloof gedicht? De zeven tips van David Gray om de communicatiekloof tussen de CIO en CEO te dichten.

Onderstaand artikel is geschreven door Pieter Werner en in februari 2006 geplaatst door Marco van der Hoeven en Aad Offermans van Chief Information Officer, hoofdredactie CIO op CIO Portal. Het artikel is als eerste gepubliceerd in FM.NL

Een aantal passages heb ik gemarkeerd omdat in mijn visie er nog steeds voldoende valt te verbeteren op die punten.

“Wat zou er gebeuren als een CIO kapitein was geweest van de Titanic? Hij zou de ijsberg gemist hebben, met een afstand van twee jaar.” Read More

Hoe ontwikkel je een ICT strategie, deel 2 – de bedrijfsstrategie, strategiekaarten en kritische succes factoren

Elke (IT-)leidinggevende heeft behoefte aan een strategisch plan. Een strategisch plan is een samenvatting van activiteiten die de leidinggevende in een bepaalde periode wenst of moet behalen. Je kunt het strategische plan zien als een verzameling van projecten en activiteiten die de leidinggevende in een jaar wil uitvoeren. Projecten ter verbetering van bestaande processen, zowel binnen als buiten de eigen IT organisatie en natuurlijk projecten die een bepaald innovatief karakter in zich hebben. Zoals de vervanging van on-premise services door services die uit de cloud worden gehaald. Of het leveren en ondersteunen van software ter ondersteuning van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maar hoe komt nou zo’n strategisch plan tot stand?

Het eerste artikel behandelde de noodzakelijke ingrediënten missie, waarden en visie. In dit tweede artikel gaan we in op de wijze waarop het strategisch plan kan worden opgesteld. Het behandeld de onderdelen en geeft een aantal praktische handvatten die je zelf kunt gebruiken. Read More

IT Strategie ontwikkeling, Business & IT Alignment

Hoe ontwikkel je een IT strategie, deel 1 – de missie, waarden en de visie

Elke (IT-)leidinggevende heeft behoefte aan een strategisch plan. Een strategisch plan is een samenvatting van activiteiten die de leidinggevende in een bepaalde periode wenst of moet behalen. Je kunt het strategische plan zien als een verzameling van projecten en activiteiten die de leidinggevende in een jaar wil uitvoeren. Projecten ter verbetering van bestaande processen, zowel binnen als buiten de eigen IT organisatie en natuurlijk projecten die een bepaald innovatief karakter in zich hebben. Zoals de vervanging van on-premise services door services die uit de cloud worden gehaald. Of het leveren en ondersteunen van software ter ondersteuning van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maar hoe komt nou zo’n strategisch plan tot stand?

Ik heb daarvoor een model of methode ontwikkelt die ik al enkele jaren succesvol toepas. Zowel bij klanten die een IT afdeling hebben als bij IT bedrijven die beheerdiensten leveren. Het is beproefd en heeft al vele malen tot successen geleid. In dit eerste artikel schets ik de roadmap die ik toepas. Read More

Nobel collega’s; bedankt voor de samenwerking! @nobel_ICT

Dit bericht is gericht aan alle (ex-) collega’s van Nobel met wie ik 11 jaar heb samengewerkt onder leuke of soms wat minder leuke omstandigheden. Ik schrijf het bewust in een blog en niet per email en realiseer mij dat ook anderen dit kunnen lezen. Maar het biedt je de kans open en vrij te reageren.

Op 1 september 1993 heb ik mijn eigen bedrijf Episteem opgericht. Ik deed dat omdat ik het beter wist dan mijn toenmalige baas Paul Kuiken. En ik deed het omdat ik dacht daarmee meer vrije tijd te krijgen voor mijn broer Sander die toen zeer ziek was.
Episteem leverde Advies en Consultancy op het gebied van netwerken, later vooral Microsoft. Het was een succesvol bedrijf met grote en leuke klanten dat goed aangeschreven stond en hoogwaardige consultancy leverde met een klein team van gedreven specialisten. In 1999 ontmoette ik Koos Nobel en Kees Koomen tijdens een Microsoft congres in San Francisco. Episteem werkte projectmatig en procesmatig en Nobel had daar behoefte aan.
Op 1 september 2000 verkocht ik dus mijn bedrijfsactiviteiten aan Nobel. Een aantal collega’s gingen mee evenals klanten zoals Gemeente Utrecht, Gemeente Ede, Provincie Noord-Holland, Gasunie, Nedtrain, Holland  Railconsult, Hunter Douglas,  Leekerweide, Hoveling en anderen.
Tussen 2001 en 2004 heb ik mij gericht op het aanpassen van de strategie van Nobel. Van dozenschuiver naar dienstverlener. Projectmatig werken en Service Management, Prince-II en ITIL zijn de concepten die door mij zijn binnengebracht. Maar ook begrippen als A-order, B-order, Levellen, KAS avond. De samenwerking met Koos liep niet altijd gemakkelijk, wel respectvol.
Ik wist het namelijk beter.
In 2005 werd Outsourcing door mij als dienst ontwikkeld en richtte ik mij op het binnenhalen van FloraHolland en Hobaho als eerste Outsourcingklanten.
Met die volgende fase van Managed Services en de daaraan gekoppelde reorganisatie had ik praktisch gezien weinig ervaring en leek het mij verstandig iemand anders dat te laten doen. Ik richtte mij op Business Development.
Een jaar later (2006), toen mijn broer terminaal ziek was, besloot ik te stoppen bij Nobel. Ik heb een tijdje voor mijn broer gezorgd, voor de kinderen gezorgd, aan de boot gelast, het huis geschilderd en veel gelezen en geschreven over visie en strategie ontwikkeling en een paar nieuwe concepten zoals maturity en governance ontwikkeld en toegepast. Eén van de bedrijven waar ik dat voor deed was Agrico. En zo bleef het contact met Nobel behouden.

In juni 2008 vroeg de directie van Nobel mij opnieuw richting te willen geven aan de Managed Service activiteiten van Nobel. De kwaliteit en winstgevendheid was slecht en er moest nodig wat aan gebeuren. Vanaf dat moment heb ik als Interim Manager of Interim Directeur die reorganisatie klus opgepakt. Een nieuw MT, het introduceren van klantgroepen, sturen op KPI’s en klanttevredenheid maar vooral ook met een doel voor ogen! Een visie hebben en een strategie daarop bepalen. Moeilijk makkelijk maken. Ik heb altijd gezegd dat dit een tijdelijke klus zou zijn. Er is zelfs een datum genoemd van eind 2010.

Toen in 2010 bleek dat die reorganisatie nog niet klaar was en IS samen met MS geïntegreerd moest worden, heb ik die klus naar mij toe getrokken. Een ander salesmodel, verduidelijking van de propositie met het definiëren van de nieuwe solutions, het ontwikkelen van een visie en strategie rondom Cloud services. Een verdere aanpassing van het MT. En vooral ook het sturen op betere kwaliteit van delivery en aansluiting tussen delivery en beheer. Maar nog steeds als Interim Directeur, echter nu met de horizon op eind 2011.

Tijdens de Pinksterdagen was ik op de kermis van Jisp en trof ik behalve veel bier,  Norbert-Jan en Dennis Lieman, een oude vriend van mijn broer. Hij heet Andre Smit en omdat hij leek op Andre Hazes, noemden wij hem altijd Dikke Smit, Dré of gewoon Smitje. Een lolbroek waarmee mijn broer en ik veel gein beleefden. Hij was vroeger banketbakker en kon de mooiste en lekkerste taarten maken. Maar op een goede dag had hij er gewoon genoeg van. Elke nacht vroeg zijn bed uit, veel werk verrichten en als de taart mooi en lekker was, was het resultaat (en de taart) weer snel verdwenen. Hij werd stucadoor en wij waren zeer verrast. Maar smeren met slagroom of smeren met stucwerk was volgens hem hetzelfde maar het resultaat bleef veel langer zichtbaar. Hij heeft inmiddels een goedlopend stucadoorsbedrijf en doet projecten die het verschil maken en die hij leuk vindt. En hij is getrouwd met Ellis van Heuvelen. Voor outsiders onder jullie, Ellis is service manager bij Accounting Plaza. André vertelde mij dat zijn vrouw erg blij is met de samenwerking met Nobel. Dat het allemaal veel beter is dan ooit geweest en dat het ook wel eens moeilijk gaat. Maar dat het resultaat telt.
Het relaas van dit verhaal? Je werkt om te leven, je moet doen waar je goed in bent en werk vooral aan een tevreden klant. Dan ben jij ook tevreden. En misschien weet ik het wel beter 😉

Van Koos heb ik geleerd hoe belangrijk de driehoek medewerker-klant-leverancier is. Samen moet je het spel spelen.
Van Kees leerde ik het opportunisme en de verkoopmentaliteit en ontdekte ik mijn eigen tekortkomingen.
Van het directieteam leerde ik focus en vasthouden aan keuzes en van Piet de enorme gedrevenheid om telkens weer kansen te zien.
Het MT leerde mij onderscheid te zien in de kleuren Rood, Groen, Blauw en Geel. Dat heeft mij nieuwe inzichten gegeven waarvan ik nu profiteer.

En van alle medewerkers heb ik geleerd dat veranderen best lastig kan zijn en uiteindelijk wel gewenst is en dat vooral communicatie daarover het belangrijkste is.

Daarom is de tijd nu aangebroken om weer uit elkaar te gaan. Vanaf 1 september ga ik weer voor kinderen zorgen, huizen schilderen, bootjes lassen, skiën, maar vooral ook verder met het ontwikkelen van ICT visie en strategie voor bedrijven en organisaties die daar behoefte aan hebben. En Interim Management klussen om bedrijven verder te helpen bij veranderingen. Piet heeft de dagelijkse leiding over het MT al vanaf juni overgenomen. Er staat in Naarden een goed MT, zij zijn met de juiste dingen bezig. Kwaliteit, betrouwbaarheid en voorspelbaarheid. Werken aan klantrelaties, vooraanstaan op technologisch gebied en onderscheidend zijn in de diensten die je aanbiedt. Ik heb er het volste vertrouwen in dat Nobel op de goede weg is en wens jullie daar allemaal nog veel succes en plezier bij.

Heb je tips, raad, advies of gewoon een klankbord nodig, ik ben niet van de aardbodem verdwenen. Zoek me op via mail, twitter, facebook (alleen voor ‘vrienden’), deze blog of Lync (harold@episteem.nl) en we houden contact!

Dank voor de samenwerking.