Over mij

Waar ligt de directie wakker van in relatie tot IT?

De economische cijfers die nu beschikbaar zijn geven aan dat Europa wereldwijd de laagste groei laat zijn in 2012. Het is waarschijnlijk dat de groei in Europa niet boven de 1% zal uitkomen terwijl gemiddeld de groei op 3,4% kan uitkomen. Dit cijfer wordt natuurlijk sterk beïnvloed door de crisis in Zuid-Europa want vooral de Scandinavische landen, Duitsland en ook Nederland, doen het beter.

Het gevolg hiervan is dat veel bedrijven en organisaties pas recentelijk zijn overgeschakeld naar plan-B nadat plan-A vorig jaar op tafel kwam. Kijk je naar een meer micro-niveau dan zie je dat er veel verschillen zijn. Read More

De CIO agenda voor 2012

Het is weer tijd voor het jaarlijkse Gartner congres. Dit jaar in het niet-altijd-zonnige Barcelona. Hoewel, vergeleken met Cannes is Barcelona toch wel een hele verbetering. Het congres omvat alles op het gebied van IT Strategie en IT Leiderschap en het gekozen thema voor dit jaar is “Re-imagine IT”. Ofwel, stel jezelf de hele IT omgeving eens opnieuw voor. Als je morgen opnieuw mocht beginnen, hoe zou jouw IT architectuur, infrastructuur, applicatielandschap en organisatie er dan uitzien? Hoe zou je met jouw collega’s en partners een nieuw samenwerkingsmodel optuigen? Zoals Stephen Covey zegt: “begin met het eind voor ogen”. Dat einde voor ogen is dan jouw visie en daarop moet je een nieuwe strategie richten. En dat vereist goed leiderschap. Read More

De ondergang van Sociale Media

Ik ben nu zo’n 6 maanden zeer actief bezig met Sociale Media en begin mij steeds meer vragen te stellen over nut, noodzaak, doel en behaald resultaat. Terwijl ik deze zin schrijf vraag ik mij overigens af of de term Sociale Media wel datgene vertegenwoordigt dat ik er mee doe. Of wil bereiken. Als Sociale Media betekent dat je met behulp van bepaalde Internet technologie, met mensen samenwerkt en kennis en ideeën uitwisselt, is dat in ieder geval mijn betekenis. Sociale Media is dus nog geen Sociaal Netwerk. Dat kun je er natuurlijk wel mee ontwikkelen.

Wat is dan mijn probleem? Read More

Crisis in de IT industrie door gebrek aan leiderschap stopt innovatie

 

Ik ontving vanochtend een prachtig artikel van Peter Yared die zijn visie geeft over de status van Steve Balmer, CEO van Microsoft. Dit artikel moet je echt even lezen voordat je doorgaat met mijn mening. Er is de laatste weken natuurlijk veel te doen rondom leiders als Balmer, Steve Jobs (Apple), Apotheker (HP) en Bartz (Yahoo). Als je verder kijkt zie je, en dat beschrijft Yared ook, dat eigenlijk de hele IT industrie in een soort van zwart gat zit. De IT industrie heeft zich de afgelopen jaren alleen gericht op het verkrijgen van marktaandeel. Het aan- of opkopen (en soms ook weer afstoten) van bedrijven is door de grote fabrikanten tot een soort van kunst verheven om andere concurrenten af te troeven. Maar de klanten hebben tot op heden nog erg weinig voordeel hiervan gezien. En bovenal, het heeft de aandacht weggenomen van het doen van échte innovaties.
Read More

Computable top 100 is een goed referentiepunt

Vrijdag lag hij weer in de bus. De Computable top 100 krachtigste IT bedrijven in Nederland. In het verleden heb ik een aantal maal stevige kritiek geuit op dit soort onderzoek. Gelukkig heeft Computable zich wat van die kritiek aangetrokken.

In de toelichting over het onderzoek vraagt Computable zich terecht af welk soort bedrijven wel of niet in dit onderzoek thuis horen. Een hardware bedrijf als Samsung hebben ze uit de lijst gehaald. Read More

Hoe kun je Sociale Media inzetten om je reputatie te vergroten?

Dit artikel beschrijft hoe je sociale media kunt inzetten om je eigen identiteit te versterken. Met behulp van Sociale Media zoals Twitter, LinkedIn, Facebook en Blogging doe je aan Personal Branding. Je beschouwt jezelf als een merk waarmee je reclame kunt maken. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.

Ik heb dit artikel geschreven naar aanleiding van een eigen onderzoek hoe je Sociale Media (SM) kunt gebruiken om aan je eigen merk te werken. Mijn ervaringen heb ik in een soort van stappenplan vastgelegd dat je hier kunt lezen en kunt toepassen. Ik ben geen SM goeroe maar gewoon een pragmaticus en laat je zien wat werkt en wat niet werkt. Read More