Over mij

Project nieuwe (vuil)watertank

Dek eruit om nieuwe vuilwater en drinkwater tank in te bouwen.

Dan de oude verroeste watertank eruit halen.

De oude RVS melktank van Boer Bus kan er straks in voor drinkwater.

Om dat ding er in te krijgen heb je sterke handen nodig en die kun je krijgen bij boerenzonen Cor en Sander.

Oude fundatie

Nieuwe fundatie

Van de oude verroeste watertank heb ik 2 vuilwater tanks gemaakt.

Het luik is daarna omgedraaid teruggeplaatst en voorzien van een drukveer.

   

Romp

Bij het afspuiten werd er een gat gespoten onder de beting. Van binnenuit verrot. Het is van binnenuit niet te zien omdat de beting erop staat. Er is een plaat ingemaakt en gedubbeld.

De oude waterinlaat en de log zijn ook dichtgelast.

De oude koelwaterinlaat is dichtgelast en er moest een nieuw plaatje op de plek wat de koelwater uitlaat zat.

Voor moeilijke lasklussen helpt Cor Bus van windkracht-service. Zie ook www.windkracht-service.nl voor onderhoud aan windmolens.

Deze foto is uit het archief van dhr. Lawant. Vlak voordat de boot werd overgedragen aan Hans Leisner moest er wat herstel werk aan gebeuren.

 

   
   

Stuurhut

De stuurhut van de Cecilia is klein. Wij kunnen er met z’n vieren eigenlijk maar net in (max. 3 volwassenen). De stuurhut is niet orgineel. Op oude foto’s en aan de constructie in de motorruimte is te zien dat hij vroeger nog kleiner was. De neerklapbare ramen zijn er ook pas later opgezet maar het is onbekend wanneer en waarom: de hut kon niet neergeklapt worden omdat de schoorsteen in de wegzat.

Ik heb de schoorsteen in 2002 weggehaald en de uitlaat via het achteronder naar de spiegel gevoerd. Op mooie dagen haal ik nu de hut eraf, hoewel dat nog wel een aardig klusje is en je de panelen eigenlijk niet aan boord kunt laten. Daar moet ik dus nog wat op vinden. Het dak is vernieuwd met nieuwe lichtere panelen die makkelijker weggetild kunnen worden.

De intimmering van de roef is met panelen uitgevoerd en wil ik weer terugbrengen in oude staat met staande schroten. In de stuurhut staat nog wel de oude motorbediening en zijn de oliedruk- en temperatuurmeter van de Caterpillar gemonteerd. Die wil ik weer terugplaatsen op de motor maar tegelijktijd via elektrische voelers extra meters in de stuurhut plaatsen.

In 2006 heb ik de elektriciteit beetgepakt. Het schakelpanel in de stuurhut is opnieuw bedraad en van nieuwe zekeringhouders voorzien. Recentelijk zijn er meters geplaatst voor drinkwater, vuilwater en dieseltanks.

Machinekamer

Dit is natuurlijk waar het allemaal om draait: de motor en de ruimte waar hij in staat. De motorruimte is voor de stuurhut en loopt ook onder de stuurhut door. De totale lengte van de ruimte bedraagt circa 3,2 meter. Sta hoogte is alleen bij de hoofdmotor mogelijk, hoewel je uit moet kijken dat je je kop niet stoot.

De motor is een Caterpillar 6 cilinder diesel uit 1953. Het type D318 werd in de USA hoofdzakelijk toegepast als motor voor tracktoren en andere landbouwvoertuigen. Om hem geschikt te maken voor de scheepvaart is de radiateur vervangen door een watergekoelde warmtewisselaar. Deze krijgt z’n koelwater gewoon via een filter uit het buitenwater.

De uitlaat is van het droge type en werd direct naar de schoorsteen gevoerd. In de schoorsteen zat een demper. In 2004 is het uitlaatsysteem omgelegd naar het achterschip. Hierdoor kon de schoorsteen worden verwijderd waardoor de kajuit weer neergeklapt kon worden.

Op de hoofdmotor zit de hulpmotor gebouwd. Dit is een 2 cilinder benzinemotor die met de hand met een trekkoord kan worden gestart. In 2005 is een ruilmotor aangeschaft waarvan o.a. een electrische startmotor is overgebouwd op de hulpmotor. De hulpmotor wordt na gestart te zijn, door een regulateur op ongeveer 3000 toeren gehouden. De warme uitlaatgassen worden door het inlaatspruitstuk van de dieselmotor geleid waardoor deze dus wordt voorverwarmd. Tot slot wordt met een tweetal hendels en een decompressiehendel de draaiende benzinemotor gekoppeld met de diesel en zal deze starten.

De benzine motor is een zwakke schakel. Jarenlang vuil en waterlekkage (via de benzine tank) hebben de carburateur aangetast waardoor deze lekte. Een paar lekken heb ik kunnen dichten maar het materiaal (aluminium) is al zo dun dat verdere bewerkingen haast onmogelijk zijn. Inmiddels is de orginele ijzeren tank buiten vervangen door een rvs-type en is er een waterafscheider met filterelement geplaatst. Hierdoor verloopt het starten tegenwoordig een stuk beter.

De hoofdmotor drijft vervolgens via een Twindisc koppeling (reductie 1 op 3) de schroef as aan. De koppeling verloopt geheel mechanisch en vereist nogal wat spierkracht.

Historie

Over de exacte historie van de Cecilia is niet zo heel veel bekend. Vermoedelijk is het schip gebouwd in Duitsland als Rijnsleepboot. Enkele onderdelen zoals de boeg en het berghout vertonen gelijkenis met schepen van het type Hamburger Barkas. De werf en het bouwjaar is onbekend maar vermoedelijk is de boot rond 1905 afgebouwd.

In 1935 is de boot ingevoerd naar Nederland in Tolkamer en werd deze gebruikt voor de beloodsing van de binnenvaart van en naar de douane. Later heeft de boot als sleepboot gefunctioneerd om schepen om de kop van Pannerden te slepen als de stroom op de Rijn of de IJssel te sterk was.

Als de boot werkelijk in Duitsland is gebouwd is het een raadsel waarom de boot als een type ‘Amsterdammer’ is gebouwd. De slanke vorm van het onderwaterschip was wel geschikt voor stromende rivieren maar de neerklapbare kajuit is alleen handig geweest tijdens warme zomerdagen. Overigens is deze vermoedelijk in de 60-er jaren klapbaar gemaakt.

In 1953 is de Cecilia voorzien van een nieuwe motor, de huidige Caterpillar motor. Het is jammer genoeg onbekend wat voor motor er eerst in de Cecilia heeft gestaan maar in de meetbrief van 1935 werd melding gemaakt over een ‘ruwoliemotor’. Sinds 1980 is het schip als recreatievaartuig in gebruik. Gelukkig verkeert de opbouw nog geheel in originele staat. De roef, de motorruimte en de verschansing zijn nog geklonken op de romp. De stuurhut is van latere datum omdat deze gelast is ofschoon de doorvoergaten voor de ketting besturing er nog wel inzaten. De romp zelf is gedubbeld (gelast) en daardoor zijn alleen aan de binnenzijde nog de originele klinknagels te zien.

Lijst van eigenaren:

20-6-2002

Harold Halewijn, Oost-Knollendam

Cecilia

14-5-1998 – 20-6-2002

H. Leisner, Goesbeek/Huissen

Cecilia

1-9-1982 – 14-5-1998

P. Lawant, Amsterdam

Cecila

1-1-1979 – 1-9-1982

F.W.B. Moerbeek, Amsterdam

African Queen

6-12-1967 – 1979

Fa. B.C. van der Stelt & Vervoorn, Werkendam (Hardinxveld ?)

Cecilia

23-03-1966 – 6-12-1967

C. Koopman, Oosterbeek

Mary

7-7-1953 – 23-3-1966

H.P.M. Berendts, Doornenburg

Cecilia

17-12-1935 – 7-7-1953

H. Bakker

Cecilia