Over mij

Fiber to the Home? Niet nodig!

Fiber to the Home? Niet nodig!

Ik heb zojuist een nieuwe Internet aansluiting van Ziggo gekregen. 11 jaar geleden toen wij in ons nieuw gebouwde huis kwamen wonen, was ik één van de eerste bewoners in Oost-Knollendam die Internet via de kabel afnam.

In de afgelopen jaren is mijn Internet snelheid regelmatig, samen met het modem, opgewaardeerd en nu zit ik dus op een maximale snelheid van 120Mbps download en 12Mbps upload!

Zoals je kunt zien zit 91% van de Nederlanders onder deze snelheid.

Het aardige is dat de ‘ouderwetse’ coax kabel nog steeds gebruikt wordt. En dat is precies wat ik 17 jaar geleden voorspelde. Het lijkt wel de wet van Moore maar dan de wet van Halewijn!

In die tijd Read More

Veranderen met Hype Cycles – Hoe kies je de juiste innovatie op het juiste moment?

Eén van mijn gevleugelde gezegden is “In tijden van crisis moet je niet blijven sleutelen om het beter te maken. Stoppen, weggooien en opnieuw beginnen. Dat is pas veranderen“.

Veranderen en innoveren gaan hand in hand. Het begrip veranderen zie ik echter vooral van toepassing zijn bij cultuur, bedrijfsprocessen en andere manieren van werken en managen (HNW). Innovatie past dan beter bij verandering en vernieuwing van IT of met behulp van IT.

In dit artikel ga in op een belangrijke management tool: de Hype Cycle. Read More

Cloud Computing – Wat is dat nu eigenlijk en hoe kun je het gebruiken?

Op 30 maart 2011 organiseerde Nobel een groots evenement rondom het thema Cloud Computing. Als eindverantwoordelijke voor Cloud en Managed Services binnen Nobel, was het mijn taak om een paar algemene presentaties te geven over Cloud Computing.

De presentatie met dezelfde titel als dit artikel is gepubliceerd op SlideShare maar deze bevat niet de tekst en toelichting en de slides worden niet goed afgebeeld. In de weken die ik samen met veel collega’s heb gewerkt aan de inhoud van het evenement viel het mij op dat iedereen eigenlijk zijn eigen visie en omschrijving had van wat cloud computing is. Dit terwijl het allemaal IT-ers zijn!
Ik hou van duidelijkheid dus die ga ik nu geven. Read More

Hoe ontwikkel je een IT Strategie, deel 3 – IT Governance, IT Principes en IT Architectuurplan

Elke (IT-)leidinggevende heeft behoefte aan een strategisch plan. Een strategisch plan is een samenvatting van activiteiten die de leidinggevende in een bepaalde periode wenst of moet behalen. Je kunt het strategische plan zien als een verzameling van projecten en activiteiten die de leidinggevende in een jaar wil uitvoeren. Projecten ter verbetering van bestaande processen, zowel binnen als buiten de eigen IT organisatie en natuurlijk projecten die een bepaald innovatief karakter in zich hebben. Zoals de vervanging van on-premise services door services die uit de cloud worden gehaald. Of het leveren en ondersteunen van software ter ondersteuning van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maar hoe komt nou zo’n strategisch plan tot stand? Read More

De voor- en nadelen van outsourcing voor IT-klanten

Artikelen over Outsourcing schetsen alleen de bedrijfseconomische voordelen van outsourcing. Voorspelbare kosten, flexibiliteit en continuïteit in af te nemen diensten, concurrentievoordeel, productiviteitsverbetering en concentratie op de eigen businessprocessen zijn louter voordelen voor de organisatie als geheel. Maar wat merkt de gewone medewerker nou in zijn dagelijkse werk met computers?

Bijna altijd zijn IT klanten (gebruikers) huiverig voor outsourcing. Ze weten wat ze hebben en niet wat ze krijgen. Ook al beoordelen ze de serviceverlening van hun eigen IT afdeling niet zo goed, medewerkers hebben er mee leren leven en stellen gewoon wat lagere eisen. Read More

De kloof gedicht? De zeven tips van David Gray om de communicatiekloof tussen de CIO en CEO te dichten.

Onderstaand artikel is geschreven door Pieter Werner en in februari 2006 geplaatst door Marco van der Hoeven en Aad Offermans van Chief Information Officer, hoofdredactie CIO op CIO Portal. Het artikel is als eerste gepubliceerd in FM.NL

Een aantal passages heb ik gemarkeerd omdat in mijn visie er nog steeds voldoende valt te verbeteren op die punten.

“Wat zou er gebeuren als een CIO kapitein was geweest van de Titanic? Hij zou de ijsberg gemist hebben, met een afstand van twee jaar.” Read More