Over mij

Hallo ICT ondernemer, wie is jouw ideale klant?

Bij veel ICT bedrijven help ik de sales zich op een andere wijze te profileren naar hun klanten. Van product-georiënteerd naar oplossingsgericht of diensten-georiënteerd is meestal de verandering die dan moet plaatsvinden. ICT Bedrijven die al langer bestaan zien in de loop der jaren hun klantenbestand veranderen. Trouwe klanten vallen af terwijl het bij andere klanten moeilijker wordt om goed te presteren. Hoe komt dat nou? Dit artikel geeft een aantal mogelijke antwoorden op de centrale vraag: “wie is de ideale klant?”. Read More

De Marketing Directeur wordt de nieuwe vriend van de IT Directeur.

Er is duidelijk een trend waarneembaar waarin de Chief Marketing Officer (CMO) steeds vaker de CIO opzoekt om zijn boodschap gecommuniceerd te krijgen. De oude analoge tijden van prachtige papieren folders, brochures en posters liggen achter ons. Marketing en vooral branding vraagt om digitale interactie met klanten en suspects en propects. Nu is dat niet nieuw. Social Media gebruiken we al een tijdje en ook marketing afdelingen hebben Twitter en Facebook in gebruik genomen.

Maar diezelfde marketing afdeling loopt nu tegen bepaalde grenzen aan die zijn gecreëerd door Read More

Wormerland verbreekt onderhandeling met Glasvezel leverancier Reggefiber. Erg? Nee hoor!

Vorige week berichtte Gemeente Wormerland dat zij de onderhandelingen met kabelaar Reggefiber heeft verbroken. Het is natuurlijk jammer dat het niet gelukt is om in Wormer en de buitengebieden fiber to the home te krijgen. Voor de toekomst zou dat een goede oplossing zijn. Toch is er geen man overboord. Ik schreef al eens een artikel over glasvezel en koperkabel en de “wet van Halewijn”.

In het augustusnummer van het plaatselijk blad Aktief werd een advertorial opgenomen waarin nogal wat onwaarheden stonden. Allereerst Read More

Hallo ICT ondernemer, heb jij last van de crisis?

Ik praat veel met ICT ondernemers en de laatste jaren hebben ze zonder uitzondering allemaal tegenvallende resultaten. De omzet loopt terug, de kosten stijgen en de winstmarges staan onder druk. En natuurlijk is de banken- of Europese crisis altijd de oorzaak van deze ellende.

Maar is dat ook echt zo? Ik voer die gesprekken omdat ik van mening ben dat met de juiste business strategie een bedrijf helemaal geen last hoeft te hebben van deze ellende. En enkele ICT ondernemers onderschrijven Read More

Wie is de trekker van Het Nieuwe Werken?

Kort geleden kreeg ik een vraag voorgeschoteld of ik een grote organisatie kon helpen met het implementeren van Het Nieuwe Werken (HWN). Goh, wat een eer, en tegelijkertijd stelde ik de vraag “wie stelt die vraag en waarom en wat wil men ermee bereiken?”. Het antwoord dat volgde was dat de afdeling HR graag een pilot wilde gaan doen met HNW maar geen idee had waar te beginnen.

De gestelde vraag borrelde vanochtend weer bij mij op. Natuurlijk heb ik wel enige ervaring met HNW. Al halverwege de jaren 90 voerde ik een manier van flexibel werken in voor mijn collega’s bij Episteem. Het ging niet om 40 uur aanwezigheid maar om tevreden klanten Read More

Creatieve Vernietiging van applicaties om ICT te verbeteren

Onlangs had ik een leuk gesprek met Mark Slooff van Outsystems over het product Agile dat zij op de markt brengen. Het gesprek ging natuurlijk over de eigenschappen van Agile maar ook over hoe de markt zich op dit moment ontwikkelt en hoe bedrijven daarmee omgaan. Dat Agile een product is met een forse groei potentie heeft alles te maken met de strategie, of juist het ontbreken er van, die bedrijven hanteren ten aanzien van het wijzigen van hun applicatie landschap.

Een favoriete tweet van mij is “In tijden van crisis moet je niet blijven sleutelen om het beter te maken. Stoppen, weggooien en opnieuw beginnen. Dat is change”. Ik kreeg daar enkele reacties op Read More