Over mij

Episteem lanceert nieuwe dienst ICT Leadership Development

In een poging moeilijk makkelijker te maken heeft Episteem een aantal diensten uitgewerkt tot ‘standaard oplossingen’. Hiermee kunnen geïnteresseerde organisaties en instellingen sneller besluiten om een dienst van Episteem af te nemen. Episteem heeft deze diensten samengevat onder de term ICT Leadership Development.

ICT Leadership Development is een verzameling van verschillende diensten die erop gericht zijn om het MT van een ICT afdeling of ICT bedrijf, beter in staat te laten zijn om samen met business managers bedrijfsresultaat te behalen. Het kan dan gaan om de persoonlijke eigenschappen en vaardigheden van de manager, maar ook om het samenstellen van de juiste portfolio aan diensten om samen met collega managers het onderscheid te maken naar klanten. Read More

5 misvattingen over Private Cloud Computing

Private Cloud Computing is een vorm van Cloud Computing

Private Cloud Computing is de snelste groeier in de IT, vooral gedreven doordat alles tegenwoordig gevirtualiseerd kan worden. De vraag naar Cloud Computing wordt gestuurd door de behoefte om IT steeds sneller en goedkoper in te kunnen zetten. Maar deze twee argumenten gaan helemaal niet op voor Private Cloud Computing.
Private Cloud is oude wijn in nieuwe zakken. Vrijwel alle IT leveranciers bieden nu Private Clouds aan. Maar eigenlijk heeft Private Cloud in de meeste gevallen niets met Cloud Computing te maken. De verschillende definities van Cloud Computing Read More

De vloek van de farao: “wij blijven analoog werken”

Afgelopen week was ik op uitnodiging van familie een reis langs de Egyptische oudheden aan het maken. De Piramides van Gizeh, het Nationaal Museum, het plein van de revolutie Tarhir, de tempels en koningsgraven van Luxor, het kwam allemaal voorbij. Indrukwekkend. En natuurlijk ook de gebruikelijke lichamelijke ongemakken die horen bij anders eten en drinken en de hoge temperatuur.

Rond half vier maandagmiddag arriveerde ik op Schiphol en werd ik onmiddellijk gebeld door de buurvrouw. Zij had de avond ervoor bezoek gehad van een politieagent die weer op zoek was naar mij. Ik had mijn auto namelijk op het NS-station gezet zodat ik gemakkelijk met de trein naar Schiphol en weer terug kon reizen. Maar er was ingebroken in mijn auto en de politie wilde weten wat zij moesten doen. Oplettend natuurlijk. Maar daarmee begin voor mij een hoop ellende en frustratie.

Mijn zwager die mee was en politie agent is, adviseerde mij om via 0900-8844 naar de politie te bellen. Je wordt dan doorverbonden naar de regio die je wenst, Zaandijk in mijn geval. De baliemedewerkster wist onmiddellijk waar het om ging en raadpleegde het systeem. Het bleek dat er enkele malen melding was gemaakt van een alarm bij een opengebroken auto. De agenten die polshoogte gingen nemen hebben het kenteken genoteerd en hebben de naam van de eigenaar achterhaald (ik dus). Maar contact opnemen is ze niet gelukt. Op mijn vraag hoe ze dat hebben gedaan kreeg ik geen antwoord. Na een nieuwe melding is uiteindelijk een motoragent naar mijn huis gereden en kwam hij terecht bij de buurvrouw. Beste politie ambtenaar: als u voortaan achter een computer kruipt en de naam van een eigenaar gewoon eens Googeld krijgt u in veel gevallen gewoon een 06 nummer en/of een mailadres of andere gegevens op het scherm. Digitaal rechercheren! Zeker in mijn geval zouden alle gegevens binnen 10 seconden beschikbaar zijn. Wij hadden telefonisch kunnen overleggen en had ik via diezelfde buurvrouw een sleutel kunnen geven zodat de auto bij het politiekantoor oid (300 meter van plaats delict!!) gestald kon worden. De motoragent heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat mijn auto werd afgesleept naar een bergingsbedrijf in Beverwijk en de baliemedewerkster gaf de naam van dat bedrijf door.

Op mijn Android telefoon raadpleegde ik Google om het telefoonnummer van dat bergingsbedrijf te achterhalen. Daar wisten zij mij te vertellen dat de auto inderdaad was gestald en dat ik na betaling van € 205,- deze mee kon nemen. Daar ging ik natuurlijk niet mee akkoord en ik vertelde hem dat hij die rekening maar naar de politie moest sturen. De schade was onbekend maar op het oog zou het alleen om ruitschade kunnen gaan. De medewerker adviseerde mij de verzekering te bellen en met hen verder te regelen.

Op mijn Android telefoon raadpleegde ik het telefoonnummer van Univé. `Wat is uw postcode en huisnummer?”. “Ik zie geen auto op dat adres staan mijnheer”. Toen ik hem het kenteken gaf kon hij via een ander systeem verder zoeken. “Nee mijnheer, die auto is bij ons niet bekend”. “Beste kerel, die auto is via jullie bij een ander verzekerd!”. “Oh, maar dan verbind ik u door naar de SOS helplijn”. Het nummer waarmee hij mij doorverbond bestond echter niet. Dus opnieuw bellen, terwijl ik inmiddels al in de trein zat richting de Zaanstreek. Een andere medewerker van Univé snapte er iets meer van en zou mijn doorverbinden naar de juiste afdeling. Ik hing 5 minuten in de wacht toen de verbinding werd verbroken, vermoedelijk door de Schipholtunnel. Inmiddels was ik al overgestapt bij Sloterdijk, verbrak de verbinding nog een keer toen ik door de Hemtunnel reed en was mijn irritatie al aardig hoog gestegen. Om dit veel te lange verhaal korter te maken, kreeg ik uiteindelijk een bekende persoon aan de lijn die wel de juiste gegevens bij elkaar kon vinden. Ik wilde dat hij de auto op transport zou laten zetten naar de reparateur. Dat kon niet zomaar en zeker niet meer vandaag want het was inmiddels 17:10 dus zou hij het morgen gaan uitzoeken. En die bergingskosten, tja, die werden niet gedekt. “Als u mij het nummer van dat bergingsbedrijf geeft ga ik hen morgen voor u bellen”. Beste man, ik weet dat nummer niet uit mijn hoofd maar als u even googeld…… Grrrrr.

De volgende dag belde hij niet terug. Ik belde dus zelf. “Wat is uw postcode en huisnummer?”. “Hou maar op met zoeken, ik wil gewoon uw collega spreken”. De collega had plotseling een vrije dag moeten opnemen wegens zieke kinderen. Vervelend voor mij en zijn collega’s konden mij niet verder helpen. Al zijn gemaakt notities konden ze niet terugvinden, niet onder postcode/huisnummer en al helemaal niet onder het kenteken. En van “het nieuwe werken” hebben ze bij Univé nog niet gehoord. Grrrrrrrrrrrr.

Op woensdagochtend erna hing ik natuurlijk zwaar geïrriteerd aan de telefoon. Ik had het natuurlijk allemaal zelf moeten regelen was mijn eerste reactie. Gewoon de auto moeten ophalen, bergingskosten betalen en hopen dat alleen Carglass nodig was. Gelukkig had Univé nu wel een beter bericht: zij zouden de auto morgen op transport laten zetten en de bergingskosten konden waarschijnlijk helemaal worden gedekt. “Wilt u dan nog wel even aangifte doen bij de politie?”. Uiteraard, na een goede service is dat het minste wat ik kan doen!

Ik naar het politiebureau. De vriendelijke baliemedewerkster kon zich het voorval herinneren en opende het dossier. “Wat is de schade?”. Geen idee! “En zijn er spullen ontvreemd?”. Geen idee want ik heb de auto nog niet eens gezien! “Tja mijnheer, dan kan ik ook geen aangifte invullen”. Huh? “Als u de benodigde informatie voor ons heeft kunt u natuurlijk ook digitaal aangifte doen”. Dat klinkt goed en zal ik meteen doen, mevrouw. Heeft u dan voor mij het registratienummer van de zaak zodat ik dat in de digitale aangifte kan vermelden? Dat is wel zo handig om de hele zaak dan af te wikkelen, lijkt mij. “Nee mijnheer, dat gaat niet. De Internet aangifte is een apart systeem en die gegevens kunnen wij niet aan elkaar koppelen, dan moet u gewoon even naar het bureau komen”.

Dat doe ik als mijn auto weer gerepareerd is. Zucht. De vloek van de Farao reikt tot in Nederland.

Is de beurswaarde belangrijker dan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

Na alle ophef van afgelopen vrijdag rondom FaceBook Project-X in Haren kwam daar vanochtend nog eens een vreemd bericht van Microsoft achteraan. En vorige week had ik al kriebels bij annonceringen rondom de nieuwe Apple iPhone-5. Wat is de overeenkomst vraag je je af tussen deze 3 nieuwsberichten? Ze zijn allen afkomstig van de grootste beursgenoteerde bedrijven ter wereld en tonen aan dat er van maatschappelijk verantwoord ondernemen helemaal geen sprake is!

Ik zal het uitleggen: allereerst natuurlijk dat perikel uit Haren. Natuurlijk begint het met de Read More

Hallo ICT ondernemer, wie is jouw ideale klant?

Bij veel ICT bedrijven help ik de sales zich op een andere wijze te profileren naar hun klanten. Van product-georiënteerd naar oplossingsgericht of diensten-georiënteerd is meestal de verandering die dan moet plaatsvinden. ICT Bedrijven die al langer bestaan zien in de loop der jaren hun klantenbestand veranderen. Trouwe klanten vallen af terwijl het bij andere klanten moeilijker wordt om goed te presteren. Hoe komt dat nou? Dit artikel geeft een aantal mogelijke antwoorden op de centrale vraag: “wie is de ideale klant?”. Read More

De Marketing Directeur wordt de nieuwe vriend van de IT Directeur.

Er is duidelijk een trend waarneembaar waarin de Chief Marketing Officer (CMO) steeds vaker de CIO opzoekt om zijn boodschap gecommuniceerd te krijgen. De oude analoge tijden van prachtige papieren folders, brochures en posters liggen achter ons. Marketing en vooral branding vraagt om digitale interactie met klanten en suspects en propects. Nu is dat niet nieuw. Social Media gebruiken we al een tijdje en ook marketing afdelingen hebben Twitter en Facebook in gebruik genomen.

Maar diezelfde marketing afdeling loopt nu tegen bepaalde grenzen aan die zijn gecreëerd door Read More