Het stond al heel erg lang op het verlanglijstje: een opslagsysteem maken voor overtollige zonenergie. Met het vooruitzicht dat de salderingsregeling er ooit een keertje aan gaat, zou het beter gebruiken van je eigen opgewekte zonenergie een mogelijke besparing kunnen opleveren.

Helaas zijn dit soort systemen duur in aanschaf en ontbreekt nu nog de business case. Maar ik heb een voorsprong. Ik heb een pallet accu’s staan die ongeschikt (deels zelfs defect) zijn voor elektrisch varen én ik heb inmiddels veel kennis van Victron Energy producten. Met Victron omvormers heb ik immers de elektrische sleepboot gebouwd. En met Victron componenten kun je een opslagsysteem maken.

Geïntegreerde zonnestroom oplossing

De meeste oplossingen die je voor energieopslag kunt kopen zijn geschikt om direct met de hoge dc-spanning van de zonnepanelen om te gaan. Onder andere SolarEdge heeft zo’n systeem dat werkt met dc-spanningen tot 480Volt. De batterijen worden dan parallel geschakeld aan de omvormers en met een Batterij Management Systeem (BMS) wordt ervoor gezorgd dat de batterijen netjes worden opgeladen en worden ontladen. Het voordeel van deze hoge spanning is dat er geen extra conversie (met verliezen) hoeft plaats te vinden. Hoge spanningen en dus lage stromen betekent ook dunnere kabels. Toch is er wel een vorm van vendor lock-in. Je zit vast aan de technologie van de omvormer fabrikant.

Ik heb ervoor gekozen om een eigen systeem te bouwen en bestaande componenten te integreren. Dat is technisch iets complexer maar geeft veel keuzevrijheid in de componenten. Mijn accu systeem is nu dus een 48 Volt accu, voorlopig bestaande uit oude serieel/parallel geplaatste loodaccu’s van elk 12 Volt. En met Victron omvormers heb ik keuze uit verschillende grootte van omvormers, enkel fase of 3 fase. En het is schaalbaar naar de toekomst toe. Ik kan componenten vervangen of uitwisselen als dat nodig is, bijvoorbeeld het vervangen van de oude accu’s door een nieuwe lithium accu, verzwaren van delen van de oplossing, etc. En het werkt ook als een backupsysteem voor als de netspanning door een storing wegvalt. In onderstaand schema zie je het concept schematisch weergegeven.

schematisch overzicht Victron Energy Storage System met SolarEdge omvormers

Kijk op mijn Youtube kanaal

Ik heb een twee Youtube filmfragmenten gemaakt waarin ik de werking verder uitleg. Of klik op mijn Youtube kanaal voor meer filmpjes die ik (steeds vaker) post.

In een volgende blog zal ik de ervaringen delen met mijn accu opslag systeem.

14 thoughts on “Zelf een energieopslag systeem bouwen”
  1. Harold.
    ik wil zelf een thuis accu systeem bouwen.
    heb zonnepanelen 10 x 280Wp
    nu wil ik daar drie x 12v-semi tractie accu van 100Ah voor gebruiken
    acculader 12v-15A om ze te laden
    en een omvormer van 12V >>1000W
    wil daar door de kruipruimte een dubbel geaard stopcontact op aan sluiten die
    alleen met de omvormer verbonden is
    ben leek op dit gebied geef eens aan waar ik fout ga
    vgr; Johan

  2. Hallo Harold,
    Ik ben bezig een thuisbatterij op te bouwen met 3 x Victron Multiplus 3000 en EVE LF280 cellen. Welke BMS is geschikt om ook met de Cerbo de data uit te lezen? Bij voorkeur heeft deze BMS ook een active balancer.

    1. Hallo Nico,
      Ik heb alleen ervaring met Daly maar die is niet standaard ondersteund maar wel makkelijk toe te voegen met de drivers van Louis vd Walt. Maar er zijn ook andere BMSen, ook met active balancers. Je kunt even zoeken bij community.victronenergy.com

  3. Geachte heer Halewijn,
    Bij toeval kwam ik op uw zeer interessante website, complimenten.
    Wij hebben een recreatiewoning in een bos. Deze is niet aangesloten op de GLW voorzieningen. We hebben een kleine Honda generator waar we water mee oppompen in een kubieke meter vat (10 minuten per 3 weken) Dit zal wel blijvend zijn aangezien het van 40 meter diep opgepompt moet worden. De meeste verlichting is LED 12 volt en we hebben een 12 volt membraanpomp voor de toilet (met beerput) en de kraan en douche. Dit alles gaat op een vrachtwagenaccu die regelmatig opgeladen wordt met de generator.
    De combiketel wordt gevoed met de Honda generator. Dit met een propaantank van 1000 liter, of de verwarming gaat via een houtkachel. Ook het gasfornuis werkt op propaan.
    Helaas zijn zonnepanelen geen optie vanwege de bomen.
    Mijn vraag/idee:
    Is het een optie om een paar grote vrachtwagenaccu’s te plaatsen en alles op 12 volt via een convertor (van 12 naar 220 volt) te laten draaien (combiketel, TV, laptop, tel. oplader). Dit via een paar uur opladen via de generator. U merkt wel, ben een leek op dit gebied. Graag uw mening, of (andere) suggesties. Bij voorbaat hartelijk dank.
    M.v.g. Dirk

    1. Hallo Dirk, alles is mogelijk natuurlijk en een omvormer met wat kabels en stekkers is vrij gemakkelijk aan te leggen. Toch zou ik nog eens overwegen om een paar zonnepanelen te plaatsen. Want al is er veel schaduw van bomen, er kan toch een behoorlijke hoeveelheid energie op een dag geoogst worden en worden opgeslagen in een accu. En in noodgevallen kan dan altijd nog de generator gebruikt worden om de accu op te laden.

      1. Hallo Harold,
        Met dank voor je snelle reactie. We hebben een zonnepaneel leverancier geconsulteerd. Deze was bang dat het m.n. in de winter onvoldoende was. Vandaar.

  4. Als eerst bedankt voor het delen van veel info zowel via de site als filmpjes etc!
    Ik ben een beetje aan het kijken naar een thuisaccu oplossing en bovenstaand idee staat mij wel aan. Dit omdat het eigenlijk modulair word opgebouwd met beschikbare materialen. Hierdoor niet afhankelijk van gesloten systemen van fabrikanten.
    Nu hebben we thuis een 3fase aansluiting en een warmtepomp met grondbron. Deze werkt op 380V. Nu hebben ze vanuit het netwerkbedrijf een keer 2 fases om moeten wisselen bij alle huizen i.v.m. fasedraai. Dit om ervoor te zorgen dat pomp niet kapot gaat.
    Als ik bovenstaande oplossing zou integreren moet ik hier dan rekening mee houden?
    bvd Melvin

    1. Hoi Melvin,
      Als je een 3-fase systeem neemt van Victron (dus 3 omvormers) kun je er ook een krachtstroom apparaat op aansluiten. Fase verdraaiing komt wel eens voor maar de Victron multiplus geven dat keurig aan en zullen dan niet opstarten. Stuk gaan ze er niet van.

  5. Zolang de saldering nog kan worden toegepast is een thuisbatterij niet interessant.
    Als de saldering in 2025 wordt afgebouwd (wet is er nog steeds niet) begint een thuisbatterij interessant te worden.
    Als daarbij naar een dynamisch tarief wordt overgeschakeld ontstaan er mogelijkheden.
    De grote vraag is wanneer ga je stroom inkopen en hoeveel ruimte heeft de zonnepanelen nog nodig om onnodig stroom terug te leveren?
    In een film van enige tijd geleden kondigde u aan hieraan te gaan werken.
    Lithium accu met Daly BMS heb ik ervaring (camper).
    Victron is voor mij ook goede bekend, dus ik denk dat dat een goede weg is.
    De E meter op 0 houden, en bij X % accu inhoud stroom inkopen bij een prijs Y % het het gemiddeld dagtarief.
    Eigenlijk moet dit gecentraliseerd worden waar je zelf enkele parameters moet instellen.
    Hoever bent u op dit gebied.

  6. Ik ben wel benieuwd naar de behuizing waar je de victron’s in hebt gehangen. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een opslag systeem met LifePo4 accu’s, maar wil deze buiten in een geklimatiseerde kast hangen. (Het liefst alles rack mounted). Omdat ik thuis apparatuur heb (auto bijvoorbeeld) die 380/400V gebruikt om te laden ben ik ook van mening dat Victron de enige manier is om dit goed te bereiken. Nu ziet deze kast er erg mooi uit en vraag ik me af wat de afmetingen zijn en hoe dit gemonteerd is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.