In de winter van 2013/2014 is bij mij het plan ontstaan om onze ruim 100 jaar oude sleepboot Cecilia te hermotoriseren. Een vooral in omvang kleinere motor zou daarbij de voorkeur hebben. En daar zijn een aantal redenen voor:De oude 6 cilinder Caterpillar D318 diesel is van 1953 en heeft er ruim 20.000 draaiuren op zitten. Hij wordt oud, verbruikt redelijk wat olie en daardoor rookt en stinkt hij wat de familieleden vervelend vinden. Overigens draait hij het nog voortreffelijk.

  1. Door een andere, kleinere motor te plaatsen, komt daar in de motorruimte veel ruimte voor terug die nuttig gebruikt kan worden als leefruimte. Met 2 opgroeiende kinderen komt er behoefte aan meer leef- en slaapruimte.
  2. We zijn steeds groener aan het worden in huize De Vriendschap, met inmiddels 60 zonnepanelen, 6 zonneboilers, een hout-cv kachel, een plug-in hybride auto en een 100% elektrische auto. Eigenlijk zou ook de sleepboot groener kunnen worden.
  3. Mijn vrouw Sorrel kan of durft niet met de boot te varen. Het starten van de Caterpillar motor is ingewikkeld en vooruit/achteruit koppelen kost veel kracht. Een beetje modernisering kan dus geen kwaad.

Voor echte sleepboot fanaten is dit natuurlijk gelijk aan moord. De motor is immers het hart van de boot en onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis en de toepassing van de boot. Maar wij gebruiken de Cecilia alleen nog voor recreatie, behoudens een vriendschappelijk sleepje een enkele keer.

Tijdens de Hiswa van 2013 liep ik een vertegenwoordiger van ID Technology tegen het lijf. Zij verkopen elektrische aandrijvingen voor boten. Tijdens het gesprek gaf hij aan weinig problemen te zien in het ombouwen van een sleepboot van 13,5 meter die 22 ton weegt. Ik vond dat wat te gemakkelijk maar ben wel over het idee gaan nadenken. Hoe zou zo’n aandrijving er dan uitzien? Hoeveel vermogen heb je nodig, hoeveel accu’s en andere spullenboel en wat doe je als de accu’s leeg zijn? Veel vragen en daar heb ik nu ruim een jaar naar antwoorden lopen zoeken. En die schrijf ik via deze blog op door middel van een aantal verhalen onderbouwd met berekeningen en tekeningen. Mooi voor het nageslacht en voor anderen die misschien gelijke ideeën hebben.

19 juli 2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.