Als de wereld na 21 december nog bestaat is één ding duidelijk: de wijze waarop we alles gedaan hebben zal drastisch anders moeten. Dat geldt eigenlijk voor alles op politiek, sociaal en economisch gebied. Vertrouwen en Duurzaamheid zijn de woorden die nu al maar vooral vanaf 2013 belangrijk zullen zijn.

Dat geldt dus ook voor bedrijven. Het is nu al moeilijk om het hoofd boven water te houden en toch zijn er nog volop kansen. Die kansen kun je echter niet benutten vanuit bestaande business modellen. Daar moet je nieuwe voor ontwikkelen en in sommige gevallen moet je het huidige business model gewoon vergeten en weggooien.

Op ICT gebied zie je veel bedrijven en instellingen nu worstelen met de inzet van een Information Manager. Vanuit ICT Management was de focus altijd teveel gericht op het beheren van de ICT infrastructuur. Maar nu dat deze infrastructuur steeds meer commodity is geworden, ligt er een toekomst in het beheren en ontsluiten van informatie. En zodra bedrijven informatie en de waarde van informatie ontdekken, kan het innoveren van business modellen beginnen.

De ICT Manager heeft dus de sleutel in de hand tot innovatie van het bedrijf. Hij moet de aanleiding geven aan de directie om te starten met échte innovatie. Vanzelfsprekend is dat gemakkelijker naarmate de ICT Manager hogerop in het bedrijf komt en het liefst als CIO aan de directie tafel zit.

In bovenstaande afbeelding zie je de wijze waarop je met Informatie een bijdrage kunt leveren aan Innovatie. Traditiegetrouw zit ICT voor wat betreft het leveren van een bijdrage alleen in het domein van Process Innovatie. We praten dan over het automatiseren van processen zodat het bedrijf efficiënter kan werken. Maar je moet nu toch beseffen dat iedereen op dat vlak het maximale er uit heeft gehaald en dat er dus een andere vorm van innovatie noodzakelijk is? In het ultieme geval is dat dus de 5e stap maar ik denk dat veel organisaties door een gebrekkige ICT/Business Aligment ook nog mogelijkheden laten liggen op het het vlak van product innovatie.

De ICT Manager zal dit niet voor elkaar krijgen maar de CIO kan wel een belangrijke duit in het zakje doen. Is de CIO dan de Chief Innovation Officer? Is hij bereidt om risico te nemen? Is dit een volgende stap in zijn carrière?

Volgens mij zullen bedrijven niet innoveren als de CEO geen van de 5 hiervoor beschreven stappen herkent. En het heeft dan ook geen zin om als CIO de Chief Innovation Officer te willen worden.

Eerst zal de CEO overtuigd moeten worden dat het roer om moet. En het minste dat de CEO in dat geval kan doen is goed naar zijn Business Strategie kijken en besluiten deze te veranderen. Van Operational Excellence of Customer Intimacy naar Differentation Strategy. Differentiatie door ICT en Leiderschap tonen. En met de beschreven stappen en het nemen van risico kan differentiatie dan leiden tot innovatie. Een mooi vak.

Vind je dit artikel leuk of nuttig, laat het mij dan weten en reageer via WordPress of Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.