Het vak van de IT Manager en de CIO verandert. Werd zijn/haar inzet voorheen beoordeeld op basis van technische kennis, het gaat er nu om dat er met die technische kennis waarde wordt toegevoegd aan de business. Veel CIO’s en IT Managers hebben daar grote moeite mee en weten niet hoe te beginnen. Dit artikel beschrijft een aantal gedragsveranderingen die er toe kunnen leiden dat de CIO als volwaardige business partner gezien gaat worden.

Voordat je met de aanwijzingen uit dit artikel begint moet je natuurlijk wel zeker zijn van de goede kwaliteit van de techniek en service die je nu levert. Als je nu nog problemen hebt met beschikbaarheid, performance e.d. van netwerken of applicaties, moet je die eerst oplossen voordat je verder gaat met lezen.

Herken je de volgende uitspraken?….:

  • “mijn baas heeft geen tijd voor mij”
  • “iedereen roept dat IT te veel kost of dat de IT bij andere bedrijven goedkoper is”
  • “voor mijn iPad thuis heb ik toch ook geen opleiding nodig en WI-FI werkt altijd”
  • “onze gebruikers klagen vaak dat we niet snel reageren”
  • “we kunnen maar beter outsourcing, dan zijn we van alle problemen af”

….. dan is dit artikel voor jou want jij kunt dit oplossen!

Anders denken en doen

Het begint bij anders denken. Stoppen met de dingen doen zoals je ze altijd hebt gedaan. Het gaat niet langer meer om de IT (misschien wel de I, maar zeker niet de T) maar om de business resultaten. Dat moet je vanaf nu centraal in je denken en doen stellen. En denk vast aan hoe je jouw manier van anders denken en doen gaat communiceren. Niet met je gebruikers, maar met je collega’s. Gebruikers zijn vanaf nu mensen die verslaafd zijn aan alcohol of drugs. Collega’s zijn mensen met wie je samenwerkt. Daar gaat ie:

Vermijd de bekende IT valkuilen

Valkuilen zijn ontstaan door geloof en gedrag uit het verleden die destijds goed leken, maar nu niet meer kunnen.

  1. Verplaats de focus van de interne IT organisatie naar de externe Business. Het organiseren van een effectieve IT organisatie of het leveren van een stabiele infrastructuur gaat wel door, maar moet onzichtbaar zijn voor de rest van het bedrijf.
  2. Zorg ervoor dat vernieuwingen worden geadopteerd door collega’s in plaats van het afleveren van technologie.
  3. Stop met verbieden, afschermen, opleggen maar maak dingen mogelijk. Biedt oplossingen in plaats van “nee” zeggen. Geef het “Bring Your Own Device” concept een duidelijke, misschien zelfs wel prominente plaats jouw aanbod.
  4. Als er dan toch sprake moet zijn van regels, communiceer dan helder en in business termen de risico’s voor de business. Leer te begrijpen om begrepen te worden.
  5. “De klant heeft altijd gelijk”. Deze houding zorgt ervoor dat je innovatie tegenhoudt en oude legacy systemen laat draaien. Dat is een aanpak die op langere termijn tegen je gaat werken. Help je collega’s met innoveren, nieuwe denkwijzen te zien en te adopteren.
  6. Stop met roepen dat je de goedkoopste bent en start met de volgende aanbevelingen:

Laat de waarde zien van IT

  1. Stop met rapporteren over IT KPI’s (uptime, beschikbaarheid, aantal calls per maand e.d.) maar vertaal deze naar Business KPI’s: % lagere verkoopkosten door CRM, Aantal nieuwe klanten door CRM, % verkorting doorlooptijd goederenstroom door ERP. Enzovoort.
  2. Stop met rapporteren over de doorbelasting of kosten van IT. Deze zijn niet te beïnvloeden door jouw collega’s. Start met het rapporteren van de kostprijs per klant, per transactie, per factuur e.d. en laat zien hoeveel je die kosten met behulp van IT kunt verminderen en laat zien welk aandeel IT in die kosten heeft. Als je het heel goed wilt doen, kun je deze kosten proberen te benchmarken met de concurrentie.
  3. Laat zien dat je de juiste diensten tegen de juiste kwaliteit en tegen de juiste kosten levert.
  4. Laat zien welke projecten je volgens geplande tijd, geld en kwaliteit hebt opgeleverd en welke meerwaarde dit voor de business heeft gehad in termen van tijd, geld en kwaliteit.
  5. En alles wat je hier uit op kunt maken, start met meten. Start dus met meten!

Laat zien hoe je de business kan verbeteren met behulp van IT

Als IT voornamelijk werd toegepast om de kosten van productie, verkoop en administratie te verminderen is het nu tijd voor een volgende stap. Kosten verminderen kun je niet verder dan tot een bepaald niveau. Je kunt wel kijken wat je met de inzet van IT anders of nieuw kunt doen. Nieuwe business modellen ontwikkelen bijvoorbeeld. Nieuwe klanten of een nieuw klant-segment aantrekken. Realiseer je dat jij een voorsprong hebt op je collega-managers omdat jij als enige de beschikking hebt over alle gegevens. De data in de databases, in de email systemen, fileservers e.d. kun je gebruiken om analyses te maken en jouw collega’s te adviseren welke volgende stappen ze zouden kunnen ondernemen.

  1. Start met samenwerken. Werk samen met je collega managers om te bekijken waar hun uitdagingen en kansen liggen. Ga mee naar klanten en luister. Praat met inkopers en verkopers van partners en luister.
  2. Verdiep je in de (meerjaren-) strategie van jouw bedrijf en van de business units en pas je programma daarop aan. Is er geen strategie, maak deze dan samen.
  3. Verdiep je in en analyseer de business processen die jouw bedrijf maken en zoek naar en bespreek verbeteringen met jouw collega’s.
  4. Welke KPI’s gebruiken jouw collega’s en hoe kun jij (met alle data die je hebt) hen helpen om beter inzicht te krijgen in de waardes die zij zien of nodig hebben.

Laat zien welke waarde je nog meer kunt bieden

Dit is de lastigste opgave. Veel IT Managers maken geen volwaardig deel uit van het Management Team. CIO’s komen ook niet altijd aan de directie tafel terecht en blijven steken op het gebied van de CFO. In beide gevallen komt dit natuurlijk doordat de eerst 3 onderwerpen die ik zojuist heb beschreven, onvoldoende zijn ingevuld. Maar misschien nog wel belangrijker voor jouw carrière is dat de CEO en de CFO bepaalde competenties niet zien of herkennen. Dat zijn er eigenlijk maar twee:

  1. Een zeer goede (aantoonbare) ervaring met financiën. Heb je een financiële economische achtergrond (accountant, controller e.d.) dan praat je veel makkelijker mee aan de directie tafel over kostreducties, investeringen en kapitaal.
  2. Een zeer goede (aantoonbare) ervaring met sales. Heb je verkoop ervaring, dan weet je welke druk er op een sales/marketing afdeling wordt uitgeoefend om omzetresultaat te boeken of tegemoet te komen aan de kwaliteitseisen die de klant stelt.

Wil je dus de ultieme stap maken, en in enkele gevallen is dat zelfs de promotie van CIO naar CEO, dan zal je op die twee terreinen wat aan je competentie moeten doen. Lastig en uitdagend, maar leuk en waardevol.

Het succes van IT draait om het vermogen Leiderschap te tonen.

2 thoughts on “Leiderschap en gedragsverandering van de IT Manager en de CIO”
  1. Wederom een interessant stukje Harold.
    Met name het stukje wat slaat op reorganisatie van bedrijfsprocessen met behulp van IT tov van het op zoek gaan naar effiency voordelen binnen een enkel proces. Als je daar nog eens verder op in wilt gaan, graag.
    Groet,
    Gerard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.