Dit is natuurlijk waar het allemaal om draait: de motor en de ruimte waar hij in staat. De motorruimte is voor de stuurhut en loopt ook onder de stuurhut door. De totale lengte van de ruimte bedraagt circa 3,2 meter. Sta hoogte is alleen bij de hoofdmotor mogelijk, hoewel je uit moet kijken dat je je kop niet stoot.

De motor is een Caterpillar 6 cilinder diesel uit 1953. Het type D318 werd in de USA hoofdzakelijk toegepast als motor voor tracktoren en andere landbouwvoertuigen. Om hem geschikt te maken voor de scheepvaart is de radiateur vervangen door een watergekoelde warmtewisselaar. Deze krijgt z’n koelwater gewoon via een filter uit het buitenwater.

De uitlaat is van het droge type en werd direct naar de schoorsteen gevoerd. In de schoorsteen zat een demper. In 2004 is het uitlaatsysteem omgelegd naar het achterschip. Hierdoor kon de schoorsteen worden verwijderd waardoor de kajuit weer neergeklapt kon worden.

Op de hoofdmotor zit de hulpmotor gebouwd. Dit is een 2 cilinder benzinemotor die met de hand met een trekkoord kan worden gestart. In 2005 is een ruilmotor aangeschaft waarvan o.a. een electrische startmotor is overgebouwd op de hulpmotor. De hulpmotor wordt na gestart te zijn, door een regulateur op ongeveer 3000 toeren gehouden. De warme uitlaatgassen worden door het inlaatspruitstuk van de dieselmotor geleid waardoor deze dus wordt voorverwarmd. Tot slot wordt met een tweetal hendels en een decompressiehendel de draaiende benzinemotor gekoppeld met de diesel en zal deze starten.

De benzine motor is een zwakke schakel. Jarenlang vuil en waterlekkage (via de benzine tank) hebben de carburateur aangetast waardoor deze lekte. Een paar lekken heb ik kunnen dichten maar het materiaal (aluminium) is al zo dun dat verdere bewerkingen haast onmogelijk zijn. Inmiddels is de orginele ijzeren tank buiten vervangen door een rvs-type en is er een waterafscheider met filterelement geplaatst. Hierdoor verloopt het starten tegenwoordig een stuk beter.

De hoofdmotor drijft vervolgens via een Twindisc koppeling (reductie 1 op 3) de schroef as aan. De koppeling verloopt geheel mechanisch en vereist nogal wat spierkracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.