Ik ben mijzelf weer aan het oriënteren op een leuke opdracht ergens dit najaar. Gelukkig heb ik een redelijk groot netwerk en ook wel successen gevierd, dus ik maak mij weinig zorgen. Toch leek het mij verstandig om mijn reputatie (wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik) nog eens goed vast te leggen.

Ik heb dus een nieuwe blogsite gestart met daarop een aantal artikelen die mij op dit moment boeien en in het verleden hebben beziggehouden. Ik gebruik Twitter om de aandacht op mijn blogs te vestigen en plaats ook regelmatig updates in LinkedIn. Ik twijfel ernstig aan het gebruik van Facebook want vind dit eigenlijk een privé sociaal netwerk.

Terwijl ik zo een paar weken lekker bezig was, ontstond de vraag of ik nu op de juiste weg bezig ben? Hoe bouw je een reputatie op? Wat moet je doen en vooral niet doen? Mowikan waarschuwde mij al eens voor het plaatsen van verkeerde berichten en hij vond dat ik eigenlijk een media training moest volgen. Maar wat mij vooral wakker maakte in zijn bericht en zijn profiel, was het aantal volgers en de invloed die hij daarmee bereikt. Reputatie en invloed zijn dus sterk met elkaar verbonden.

En dan ga je op zoek naar hulpmiddelen, blogs en anderen die iets kunnen toevoegen aan je reputatie en invloed. Ik heb leuke en in sommige gevallen, nuttige sites en bronnen gevonden:

  • www.klout.com – laat je zien hoe de invloed van jouw social media profiel is aan de hand van een index. Je kunt jezelf vergelijken met anderen en ook zien of het profiel dat Klout voor je berekent, ook past met wat jij zelf wilt bereiken.
  • Sites als www.fllwrs.com en www.twittercounter.com helpen je weer aan andere getallen.
  • Een uitstekende site met tips en trucks over blogging is www.problogger.net. Daar kun je werkelijk alles vinden wat je nodig hebt om attentie op je blog te krijgen.

Ik ben hier nu een paar weken mee bezig en ik heb aardige resultaten weten te boeken. En zo ontstond het idee mijn zoektocht vast te leggen zodat ik de resultaten met anderen kan delen. Alleen, dat is al door zovelen gedaan. Dus wat voegt het nu toe? Is daar überhaupt nog behoefte aan? Als ik mijn huidige netwerk analyseer komt ik tot de conclusie dat daar maar heel weinig actieve bloggers en twitteraars tussen zitten. Die zouden dus wel geholpen kunnen worden, maar willen ze dat ook?

Deze vraag blijft dus nog even openstaan. Wel wil ik met dit blogje eens wat anders proberen:

Wie heeft nuttige tips, trucks, sites en namen van followers die kunnen meehelpen om in ieder geval alle noodzakelijke informatie over het onderwerp `hoe bouw je een reputatie op met Social Media` samen te vatten? Graag je reacties via dit artikel of via Twitter.

Bedankt,

Harold

2 thoughts on “Hoe bouw je een reputatie op met Social Media?”
  1. Harold,

    De vraag die je stelt bestaat uit twee delen: “Hoe bouw je een reputatie op” (ik ga even uit van een positieve reputatie, met als gevolg nieuwe opdrachten) en “Hoe zet ik Social Media in” (waarbij dit meerdere doelen kan hebben, naast ondersteuning voor verbeteren van je reputatie en verkrijgen van opdrachten). Een reputatie opbouwen met alleen social media kan, maar is nog weinigen echt gelukt.

    Reputatie opbouwen is vooral zorgen dat bij alles wat je doet anderen hier positief door geraakt worden en dit uit zichzelf gaan doorgeven aan hun netwerk, zodanig dat het duidelijk is dat jij de bron bent. Dit kan via de traditionele weg, door bijvoorbeeld artikelen in tijdschriften te schrijven (of bijvoorbeeld bij computable.nl).
    Social Media kun je dan inzetten om aan te geven dat er een artikel staat in een tijdschrift, zodat er meer mensen jouw artikel gaan lezen. Titels in de social media tooling en in je artikel moeten pakkend zijn, anders gaat niemand het lezen.

    Wat heel goed helpt is het schrijven van een boek, traditioneel of een digitaal boek, welke je via jouw website kunt downloaden. Losse artikelen zijn goed, maar zijn kort en vluchtig. Een boek blijft vaak langer hangen.

    Voorbeelden hiervan zijn personen als Dik Bijl, Menno Lanting, Arko van Brakel…. Zij hebben hun boodschap verpakt in een boek. Social Media wordt alleen ingezet om een breder publiek te bereiken en voor interactie met followers over weer nieuwe onderwerpen. Dus social media heeft hier een ander doel dan reputatiemanagement.

    Voor goed gebruik van Social Media moet je je doelstelling en doelgroep goed bepalen, zeker als het gaat ter ondersteuning van reuptatiemanagement met als doel nieuwe opdrachten. Een prachtige website die je hier bij kan helpen is: http://www.socialmediamodellen.nl/overzicht-social-media-modellen-nl/

    Afhankelijk wat je wilt doen kan je hier een model kiezen die je ondersteunt met je doelstelling van het gebruik van Social Media.

    Dat een blogsite kan helpen bij het bouwen aan je reputatie geloof ik, maar het gaat om de inhoud van je artikelen, niet om het bereik dat je hebt. Als je goede artikelen plaatst en na het plaatsten zorgt voor goede interactie met je volgers, dan verspreidt jouw reputatie zich vanzelf. Heb je geen interessante content, maar wel veel volgers zal dit niet echt bijdragen aan een positieve reputatie.

    Social Media is mijn inziens dus alleen ondersteunend, het gaat uiteindelijk om je echte werk. Als je dat goed doet, dan weet jouw netwerk dat. Social Media kan zeker helpen, maar is echt alleen ter ondersteuning.
    Mijn tip aan jou: Waarom een aparte openbare blogsite, terwijl je dit oop op http://www.episteem.nl kan doen, waar je ook al veel content op hebt staan. Integreer je blog op deze site. Anders is het voor je volgers lastig te bepalen waar ze jouw informatie kunnen vinden. Dat moet op 1 lokatie zijn, desnoods een nieuwe site: http://www.haroldhalewijn.nl.

    Succes met je reputatie (en die is mijn inziens al goed).

  2. Beste Harold,
    Je snijdt een zeer ingewikkeld onderwerp aan. Het antwoordt is ook veelzijdig. Één aspect waar ik mij in aan het verdiepen ben is: Hoe bouw je een kring van followers en following op die aansluit bij je doelstelling en waar je wat aan hebt. Je ziet vaak dat het een proces is die qua volgorde soms door elkaar heen loopt. Hoeveel mensen beginnen niet met twitteren en hebben zich zelf een vaag doel gesteld en gaan dan meer focussen?

    De eerste mis perceptie is dat je veel followers nodig hebt om succes vol te zijn. Je ziet dat veel zogenaamde social media experts met 5000+ followers en dito following. Ik durf te wedden er geen tot heel weinig business uit voortkomt. Heb je coach of trainer in je bio staan dar wordt je sowieso al door half online Nederland uitgelachen, al heb je 10.000 followers.

    Wat dan?
    Als je duidelijk hebt wat je online wil doen dan zijn 200 followers die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw boodschap al heel erg veel. Stel je voor dat je elke week uitgenodigd wordt, om iets over je blogs te komen vertellen of dat je als bedrijf uitgenodigd wordt om te komen praten over je dienstverlening? Een positie waar veel bedrijven of personen alleen van durven dromen.

    Kern van mijn boodschap verzamel mensen die je followen en ga mensen followen die je oprecht recht interesseren. Ga met die mensen het dialoog aan. Dan ga je een online reputatie opbouwen die zijn weerga niet kent!

    My two cent’s

    succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.