IT Manager verliest de regie

Gedreven door technologische trends als Cloud Computing, Social Media en Consumerization, verliest de IT afdeling steeds meer de controle over investeringen in IT. Het is een beweging die al langer zichtbaar is maar nu sterker waarneembaar wordt. Business Managers zien soms sneller de voordelen van nieuwe technologie dan hun collega IT Manager.

Het lijkt er op dat markten en economieën die ondanks de recessie toch snel groeien, dit bereiken door de inzet van nieuwe technologie. Bijvoorbeeld door energie besparing te realiseren door inzet van nieuwe, groene IT producten en door inzet van Cloud producten in plaats van vasthouden aan de ‘normale’ lifecycle of afschrijvingstermijn van hardware. Social Computing en daarmee te bereiken Collaboration, kan met behulp van Cloud producten binnen enkele dagen worden ingezet voor business doeleinden. De voordelen voor de business zijn overduidelijk terwijl de nadelen voor de IT afdeling ook voor zich spreken.

IT & Business Alignment

IT Managers die enkele jaren geleden hebben ingezien dat zij samen moesten optrekken met de business, verliezen nu sneller de regie dan collega’s die sterk de controle hielden. Door de business meer te betrekken heeft deze inmiddels kennis en ervaring opgebouwd met technologie en governance en is ze mondiger geworden. Of dit goed of fout is doet niet ter zake. Het vraagt nieuwe leiderschapskwaliteiten van de IT Manager. Dat is wel duidelijk!

Een ander terrein waar IT de regie verliest, ligt op het gebied van aanschaf (procurement). Door de toenemende mate van keus voor Cloud computing en daarmee gepaard gaande transparantie van prijzen, wordt de invloed van juristen steeds groter. Contracten, beveiliging, integriteit en veiligheid, alsmede de overgang naar (wellicht) nieuwe licentie modellen, vragen expertise die de IT afdeling (nog) niet bezit.

Consumerization en Bring Your Own Device zullen er toe leiden dat de IT afdeling minder tijd kwijt zal zijn aan uitrol, migratie en beheer van devices. En doordat de kennis van IT bij de medewerker sterk stijgt zal ook het gedrag van deze medewerker sterk wijzigen. Voorgeschreven ‘IT wetten’ zullen door de medewerkers niet langer worden getolereerd en IT zal steeds vaker ‘buiten spel’ worden gezet als het gaat om IT normen en waarden als deze restrictief zijn.

Knock Out of opkrabbelen?

In plaats van nog langer zich te richten op de het bouwen en in beheer nemen van complexe en dus tijdrovende IT infrastructuren, moet de IT afdeling zich gaan richten op het adviseren en begeleiden van projecten met nieuwe technologie. Cloud providers kunnen deze oplossingen sneller realiseren dan de IT afdeling terwijl de IT afdeling samen met business de functionele- en technische specificaties kan definiëren. Op het gebied van veiligheid moet de IT afdeling aangeven wat wél kan door te laten zien hoe medewerkers met hun eigen mobiele devices toch veilig gebruik kunnen maken van de IT diensten. Dus ook hier advies, begeleiding en vooral mogelijk maken. Ten slotte zal op korte termijn vanuit de business de vraag voortkomen om alle Cloud data te analyseren en daarover de adviseren. Het ‘Big Data’ concept waarin gestructureerde en ongestructureerde data behandeld moet worden, vraagt om nieuwe kennis van de IT afdeling die in 2012 aangewend zal moeten worden. Zo kan de IT Manager de regie weer terugpakken.