Hoe kun je Sociale Media inzetten om je reputatie te vergroten?

Dit artikel beschrijft hoe je sociale media kunt inzetten om je eigen identiteit te versterken. Met behulp van Sociale Media zoals Twitter, LinkedIn, Facebook en Blogging doe je aan Personal Branding. Je beschouwt jezelf als een merk waarmee je reclame kunt maken. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.

Ik heb dit artikel geschreven naar aanleiding van een eigen onderzoek hoe je Sociale Media (SM) kunt gebruiken om aan je eigen merk te werken. Mijn ervaringen heb ik in een soort van stappenplan vastgelegd dat je hier kunt lezen en kunt toepassen. Ik ben geen SM goeroe maar gewoon een pragmaticus en laat je zien wat werkt en wat niet werkt.

Inleiding

Heb je geen zin om deze hele inleiding (mijn aanleiding) door te nemen, blader dan door naar Hoe verbeter jij jouw reputatie? om door te gaan naar de stappen die je kunt uitvoeren om zelf te profiteren van Sociale Media en om jouw reputatie te verbeteren. Let wel, het is een hele lap tekst die je niet even in 5 minuten doorleest. Je bent gewaarschuwd.

Dit artikel is het artikel waar ik de meeste tijd tot nu toe in heb gestopt. Ik ben ermee begonnen op woensdag 20 juli 2011 en pas nu is het gepubliceerd. Ik schat dat er tussen de 100-120 uur werk in dit artikel heeft gezeten. Of het dat allemaal waard is, dat wil zeggen, of ik in ruil voor dit artikel directe waarde terugkrijg, dat betwijfel ik. Maar van de voorbereiding en het onderzoek heb ik veel geleerd en dat heeft mij persoonlijk dus veel waarde en vooral lol teruggegeven. Daarnaast heeft het onderwerp van dit artikel mij indirect waarde geleverd omdat ik het onderwerp begonnen ben om te bekijken of mijn kennis van IT Visie en Strategie van invloed kan zijn op anderen zodat ik daarmee misschien waarde kan generen. En in de afgelopen weken ontvang ik de eerste signalen dat dit zou kunnen gaan lukken.

Voor wie is dit artikel bedoeld?

  • Elke ZZP-er die in een kennis intensieve branche werkt (IT, Advocatuur, Belastingadvies, Pensioenverzekeringen, enzovoort) en aan personal branding wil werken.
  • Elke manager van een afdeling of een project die zijn/haar collega’s wil overtuigen van de uitstekende kwaliteit van de producten en diensten die zijn/haar afdeling levert.
  • Elke manager van een afdeling of een bedrijf die zijn/haar klanten wil overtuigen van de uitstekende kwaliteit van de producten en diensten die worden geleverd.
  • Voor iedereen die iets met Social Media zou willen doen om zijn professie, kennis en kunde uit te dragen en te delen met de hele wereld maar niet weet waar of hoe te beginnen.

Val je niet in één van deze doelgroepen, stop dan met lezen en bespaar je veel tijd. Ga door met de dingen je doet en richt je op het verder uitbouwen van jouw netwerk.

De aanleiding en het doel

In juni 2011 heb ik aangegeven bij Nobel mijn Interim Management klus te beëindigen. De reorganisaties van Managed Services, het ineen schuiven van twee business units, het opnieuw definiëren van diverse marktproposities en het winstgevend maken van het geheel van zo’n 150 medewerkers was zo goed als afgerond. Een nieuw management team kon het nu van mij overnemen en ik kon mij bezinnen op een andere toekomst. Wat dan? Ik vind het onderwerp Visie en Strategie ontwikkeling een erg boeiend onderwerp. Met mijn kennis en ervaring met die materie heb ik de afgelopen jaren vele IT bedrijven en IT afdelingen (zijn eigenlijk ook bedrijfjes) geholpen. Natuurlijk zit ik mijn hele carrière al in de ICT maar Visie en Strategie ontwikkeling is een algemeen onderwerp dat bij ieder bedrijf of instelling aan de orde komt. En ICT is dan een onderdeel daarvan.

De afgelopen 15 jaar had ik over dit (en andere) onderwerp al vele stukken geschreven. Stukken die ik gebruikte in mijn adviesrapporten of presentaties aan personeel en bij klanten en ook wel eens geprobeerd had te publiceren op het Internet in de hoop reacties te krijgen op mijn mening en medestanders te vinden voor mijn ideeën. Maar dat publiceren was nog zonder enig resultaat omdat niemand wist dat ik schreef of niemand het kon vinden, behalve dan van die paar mensen die mij kenden..…

Ik vond dus dat het tijd was om te bekijken of Web 2.0 of nu met het hypewoord ‘Sociale Media’ mij verder op weg kon helpen deze kennis onder de aandacht te brengen van een nieuw en groter publiek. Ik verwacht dat ik als gevolg van deze geëtaleerde kennis en ervaring, nieuwe opdrachten kan vinden om bedrijven te helpen bij het definiëren van hun Visie en Strategie en het begeleiden van ICT Managers om hun producten en services van meer waarde te laten zijn voor hun bedrijf. Een vorm van marketing dus zonder dat ik advertenties plaats.

Mijn persoonlijke reputatie

Over mijn onderwerp (IT Visie en Strategie ontwikkeling en ICT-Business alignment) wordt niet zo veel gepubliceerd. De meeste publicaties zijn Engelstalig en worden geplaatst door gerenommeerde IT advies bedrijven als KPMG, PWC, Gartner en IDC. Ook de doelgroep (Nederlandse ICT Managers en eventueel CIO’s/IT Directeuren) is niet erg groot en moeilijk te vinden. Mijn eigen netwerk bevat enkele tientallen contacten uit deze doelgroep. Veel te weinig voor het resultaat dat ik verwacht uit Social Media en dat samengevat mijn doel is met SM:

Een reputatie opbouwen als specialist op het gebied van IT Visie en Strategie ontwikkeling en daarmee het verwerven van aanzien en adviesopdrachten.

Ik ben van mening, en gelukkig nog wel wat anderen, dat het met mijn persoonlijke reputatie wel goed zit. Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat ook anderen met wie ik kennis wil uitwisselen of wil samenwerken, mij ook zien als een belangrijk en invloedrijk persoon die kennis heeft van (ICT) Visie en Strategie ontwikkeling? Hoe kan ik van mijzelf een merk maken met een merkbeleving? Hoe bereik ik mijn doelgroep en hoe kan ik die doelgroep tot actie bewegen om iets met mijn kennis te doen?

Toen ik in juli mijn nieuwe business plannetjes zat uit te denken, stond het gebruik van Sociale Media bovenaan mijn actielijst. Het is een trending hot topic dus iedereen is er op de een of andere manier mee bezig. Al brainstormend met mijzelf schreef ik een aantal punten op die tot een soort plan van aanpak moesten leiden. Ik opende een nieuwe blogsite bij WordPress omdat de functionaliteit mij erg aansprak. Daarnaast waren mijn ervaringen met SharePoint als blogmiddel de voorgaande 8 jaar niet erg goed en was ik van mening dat een ZZP-er als ik niet meer een eigen server met software moest onderhouden maar gewoon services uit de Cloud moest nemen. LinkedIn bevatte mijn CV met een netwerk van bijna 500 ‘vrienden’. Twitter had ik al een aantal maal gebruikt (geprobeerd) maar het doel ervan was mij nog steeds onduidelijk. Facebook en Hyves heb ik altijd links laten liggen (wel een profieltje gemaakt natuurlijk). Wat zou dus de strategie worden om mijn Reputatie bekend te maken en te laten groeien? Mijn eerst publicatie over dit onderwerp deed ik op 24 juli. Ik probeerde bij een paar mensen te peilen wat zij van mijn idee en aanpak vonden. De tips en aanwijzingen die ik kreeg heb ik meegenomen in mijn onderzoek en verwerkt in mijn aanpak. Tijdens mijn onderzoek heb ik tientallen websites, blogs en artikelen gelezen. Er is ontzettend veel te vinden aan tips en trucks en er zijn zeer veel personen en ZZP-ers die op basis daarvan vinden dat zij SM-goeroe of specialist zijn.

Als jij tot de eerder genoemde doelgroep behoort en je wilt Social Media gebruiken om meer zakelijk of persoonlijk succes te behalen, volg dan de onderstaande stappen. Ik pretendeer geen SM expert of goeroe te zijn. Wat je hieronder leest is gewoon een samenvatting van 3 maanden ervaring met Social Media.

Hoe verbeter jij jouw reputatie?

Stap 1 – gebruik de juiste Social Media sites die passen bij jouw professie en doelgroep.

1. Start een Blogsite.

Bloggen is de beste manier om jouw kennis onder woorden te brengen. Bloggen is niets anders dan regelmatig artikelen te schrijven over onderwerpen die jou en jouw publiek bezighouden. Een website is vaak erg statisch maar kan dynamisch worden door continue updates van informatie toe te voegen en lezers uit te nodigen te reageren op jouw teksten. Ik heb WordPress gekozen omdat het eenvoudig is en ook goed is vorm te geven. Bovendien biedt WordPress de mogelijkheid om een eigen domeinnaam te kiezen en integreert het met LinkedIn, Twitter en Facebook. Maar je kunt natuurlijk ook bij Google en vele anderen terecht voor een Blogsite. Maak onderscheid tussen artikelen die je blogged over jouw vakgebied en artikelen die een privé karakter hebben. Zet die laatste op een andere blogsite of gebruik daar desnoods Facebook voor. Houd werk en privé gescheiden! Gebruik de volgende links om meer over Blogging te weten te komen en hoe je jouw blogsite het beste kunt inrichten:

2. Maak een LinkedIn profiel

Waarschijnlijk heb je al een LinkedIn profiel. Zorg ervoor dat je LinkedIn profiel compleet is. Dus vermeld alle werkgevers, projecten e.d. die je hebt gehad. Als je al heel lange tijd voor dezelfde werkgever werkt, of je bent een ZZP-er, vermeld dan alle projecten die jij succesvol hebt uitgevoerd. Vier je successen en laat zien waar jij goed in bent. Als je vrijwilligerswerk doet (sportclub, politiek, welzijn e.d.), vermeld dit dan ook.
Schrijf aanbevelingen (recommendations) over mensen met wie je hebt samengewerkt en vraag hetzelfde van anderen. Soms nodigt het vanzelf uit als jij iets over een ander schrijft, dan schrijft hij ook iets over jou. Dit hoeft echt niet meer dan 15 minuten te kosten en geeft oprecht aan hoe jouw samenwerking met anderen is. Wees niet bang voor privacy. Wat heb jij zakelijk te verbergen? Maar net als bij blogging, houd zakelijk en privé gescheiden want LinkedIn is een zakelijke vorm van Social Media.
Gebruik de volgende link om veel te weten te komen over LinkedIn en volg de tips op die je tegenkomt bij o.a. http://www.anneraaymakers.nl/

3. Maak een Twitter profiel

Maak een Twitter profiel voor de zakelijke uitingen die je straks gaat verrichten. Maak je Twitter bio (profielbeschrijving) gelijk aan je LinkedIn profiel beschrijving. Zorg er dus voor dat deze consistent zijn met elkaar. Vermeld in je Twitter bio het website adres van je blog en doe dit ook bij je LinkedIn profiel. Je zult merken dat een update van jouw LinkedIn profiel automatisch wordt verzonden naar jouw LinkedIn netwerk en dat dit direct Twitter volgers oplevert. De eerste integratie is dan gemaakt. Het succes van Twitter is ook het gevaar. Wat ga je straks twitteren? Alles wat in je opkomt? 4Square, dus waar je bent? “Goedemorgen” berichten? Probeer vast te houden aan de doelgroep die je voor ogen hebt en wat zij graag willen horen/zien. Natuurlijk kun je af en toe iets twitteren over andere (privé) onderwerpen die je bezighouden maar wees voorzichtig. Dat jij dronken aan een bar met vrienden hangt kan schadelijk zijn voor jouw reputatie!

4. Maak een Facebook profiel

Facebook is inmiddels de populariteit van Hyves ontstegen. Hyves is voor kinderen terwijl Facebook voor iedereen is. Facebook is in mijn ogen echt een Social Media vehikel dat je alleen voor privé doeleinden moet gebruiken. Natuurlijk lees je ontzettend veel over de zakelijke mogelijkheden van Facebook maar ik zie die alleen in een B2C markt. En dan alleen nog als je een echt merk of merknaam hebt te onderhouden zoals CocaCola, Heineken, Ziggo e.d.
Facebook kun je wel uitstekend gebruiken om jouw vrijwilligers activiteiten te beschrijven. Die zijn immers een goede manier om aan te geven wie je bent en wat je doet. En natuurlijk kun je op Facebook ook wel die foto van dronken aan de bar plaatsen, als je dat perse wilt. Ik heb er voor gekozen om vanuit mijn zakelijke profielen (Blog, LinkedIn en Twitter) geen vermelding op te nemen van mijn Facebook pagina. Maar mensen die mijn reputatie nader zouden willen onderzoeken komen via Google vanzelf wel achter de andere feiten….. Ik schaam mij er niet voor en heb ook in mijn pagina’s vermeld waarom ik dat doe. Ik laat de keuze om te neuzen in mijn privé SM dus ook een beetje over aan de bezoekers. Privacy is vooral hoe anderen er mee omgaan en paranoïde gedrag door alles maar te verbergen, daar geloof ik niet in.
Als je Facebook wilt gebruiken voor een sportvereniging, activiteit, vrijwilligersklus of wat dan ook, kun je een aparte pagina aanmaken. Zodra je voor deze pagina 25 fans of meer hebt, kan de pagina apart worden vermeld met een url. Zo heb ik www.facebook.com/oostknollendam als pagina gemaakt om nieuws te delen over het dorp waar ik woon. Op deze wijze scheidt ik zakelijk van privé maar is er eventueel wel een koppeling terug te vinden van privé naar zakelijk.

5. Maak een profiel op Klout

Dit is heel belangrijk omdat we Klout gaan gebruiken om onze reputatie te meten. Klout houdt dagelijks een score bij van jouw prestaties die je verricht met je blog, LinkedIn, Twitter en Facebook. En eventueel met andere SM zoals Youtube als je die nog zou willen gebruiken. Klout is dus jouw SM dashboard waarop je precies kunt zien welk effect een bepaald artikel of een Tweet heeft op jouw reputatie.

6. Analyse Tools

Naast Klout is het handig om ook nog wat andere analyse tools te gebruiken. Onderzoek de onderstaande lijst of ze voldoende toegevoegde waarde voor jou leveren. Ik heb ze allemaal geprobeerd maar gebruik er nu nog maar een paar.

  • Analyseer je Twitter volgers: http://fllwrs.com/
  • Analyseer je Twitter volgers en Tweets: http://twittercounter.com
  • Twitcleaner geeft je veel en verrassende informatie over de mensen die jouw volgen en de mensen die jij volgt. Een gezonde balans is beter dan heel veel volgers of volgen!
  • Twentyfeet, als hierboven.
  • En als je verder zoekt kom je nog tientallen handige tools tegen. Sommigen werken, sommigen zijn duister. Kijk ook eens bij Hootsuite en Crowdbooster.
  • WordPress heeft een redelijk uitgebreid management console waarin je de verkeersstatistieken, referrals e.d. kunt aflezen
  • LinkedIn heeft natuurlijk ook enkele analyse tools over jouw profiel en het aantal maal dat het bestudeerd is.

Als je alle profielen hebt aangemaakt en met elkaar hebt verbonden, ben je klaar voor de volgende actie. Verbinden betekent in dit geval dat de profielen naar elkaar verwijzen en dat jouw Blog in staat is om straks automatisch Posts te plaatsen bij Twitter, LinkedIn en desgewenst Facebook.

Vergroot je netwerk

Stap 2 – Het is nu zaak om je netwerk te vergroten. Je wilt immers dat de eerste artikelen en activiteiten in jouw sociale netwerk zo breed mogelijk worden opgepakt.

Ik heb de volgende stappen ondernomen om mijn netwerk verder te vergroten. Een aantal zaken moet je maandelijks herhalen om veranderingen in je netwerk op alle punten bij te werken:

  1. Verwerk alle business cards van het laatste jaar in Outlook door ze als contactpersonen op te voeren. Ik heb een scantool van HP gebruikt die mbv de webcam deze importeert in Outlook. Dit gaat redelijk betrouwbaar en snel.
  2. Maak in Outlook een handtekening met de iconen en hyperlink van jouw Sociale sites.
Harold Halewijn
Senior Executive Consultant

E:harold.halewijn@episteem.nl
W:www.episteem.nl
T:+31 651 300 390

  1. Belangrijke personen die ik goed ken en waarmee ik vaak contact heb gehad, heb ik een direct-email gestuurd met mijn handtekening en reden waarom ik heb dat bericht stuurde.
  2. Er is een oude tool bij LinkedIn beschikbaar die je kunt gebruiken om Outlook contactpersonen uit te nodigen voor je LinkedIn netwerk. Eventueel zijn er export en import tools beschikbaar. Doel is iig om je LinkedIn netwerk zo groot mogelijk te krijgen met alle relevante zakelijke contacten.
  3. Gebruik Twitter om mensen te zoeken die jou interesseren. In Twitter zit een mogelijkheid om alle LinkedIn contacten na te lopen en ze te volgen. Over het algemeen kun je stellen dat Volgen Volgers oplevert, tenzij jouw contactpersonen niet of nauwelijks Twitter gebruiken. In mijn geval (IT Management) bleek minder dan 20% serieus gebruik te maken van Twitter. Als je iemand hebt gevonden die toegevoegde waarde biedt, kun je ook zijn netwerk bestuderen en daar personen uit pikken.
  4. Als je Facebook gebruikt, ga op zoek naar vrienden en nodig ze uit voor jouw pagina. Ik had 1 dag nodig om 25 fans voor mijn Oostknollendam pagina te vinden. Dat ging dus erg snel. Voor een groep van mijn sportvereniging kostte het niet meer dan een paar uur om hen te vinden.
  5. Zoek in LinkedIn naar Groups die jouw doelgroep vertegenwoordigen en meld je aan als lid van die groep. Deze groepen heb je later nodig om je boodschap te verkondigen. Zoek een groep in jouw industrie, jouw vakgebied, de industrie van jouw klanten, en het gebied waarbinnen jij succesvol wilt zijn. Probeer het aantal groepen te beperken tot maximaal 5 omdat je anders het overzicht verliest.

Bloggen

Stap 3 – Het is nu tijd om aan de slag te gaan met Bloggen. De voorgaande activiteiten hebben mij ongeveer 2 weken doorlooptijd gekost maar ik had al een aantal artikelen van een oud blogsysteem en deze had ik vanaf het begin online staan op de nieuwe WordPress site. Daarmee kon ik dus mooi experimenteren.

Ik had mijzelf voorgenomen om elke werkdag minstens één artikel te schrijven. Er zijn momenten geweest waarop ik er zelfs 2 of 3 wist te produceren. Simpelweg omdat ik motivatie en inspiratie had, of nog voldoende materiaal had liggen. Er zijn ook momenten geweest waarop ik niets wist te vervaardigen. En dat laatste merk je meteen! Maar daarover meer bij het hoofdstuk Meten is Weten.

Met WordPress kun je schrijven in Word (2007/2010) en deze daarna direct posten in WordPress, compleet met foto’s en plaatjes. Je kunt natuurlijk ook gewoon in WordPress zelf schrijven maar dan ontbeer je een spellingschecker. Ik heb er voor gekozen om alle artikelen in het Nederlands te schrijven. Mijn doelgroep is immers de Nederlandse IT Manager, IT Directeur of CIO. Maar ik merk dat dit uitgangspunt een houdbaarheidsdatum heeft.

De kracht van de integratie tussen WordPress, Twitter, LinkedIn en Facebook zit hem in het volgende: zodra ik een artikel post stuurt WordPress automatisch een Tweet en een post in LinkedIn en Facebook. Op die manier maak ik mijn doelgroep dus attent op mijn artikel. Als je goede artikelen schrijft wordt deze tweet geretweet door jouw volgers en verkrijg je een groter bereik.

Sommige artikelen hebben een langere houdbaarheid. Ik besluit dan om enkele dagen en soms zelfs enkele weken later nogmaals een tweet over dat artikel te versturen. Of ik plaats het bewust in één van de LinkedIn groepen om het direct onder de aandacht te brengen van mijn doelgroep. Het gaat er om dat je de aandacht vestigt op jouw kennis. En natuurlijk hoop je dat je daar reacties op krijgt. Dat kan door reply’s in Twitter, of mooier nog, doordat mensen reageren met comments in jouw blog. In LinkedIn groepen krijg je meestal commentaar in de LinkedIn post zelf.

Behalve zelf actief bloggen, moet je ook op zoek gaan naar andere blogs en websites die interessant zijn. Doe daar hetzelfde als dat jij van jouw lezers verwacht: ga de interactie aan en reageer op hun teksten, opmerkingen, meningen e.d. Doe dat niet anoniem maar vermeld gewoon de link naar jouw blog, of beter, naar jouw blogtekst. Je zult zien dat mensen dat ook oppikken. Ik heb wekelijks lezers die vanaf de site van Computerworld en van 12Manage doorklikken omdat ik daar een keer een aantal reacties heb geplaatst. Ik heb inmiddels een vorm van samenwerking met een Amerikaanse blogger die over vrijwel dezelfde artikelen schrijft. Gewoon omdat we ook op elkaars teksten reageren en soms inhoud overnemen en vertalen.

Bloggen is intensief en moeilijk vol te houden. Permitteer je dus ook gewoon momenten waarop je niets produceert. De inspiratie kan soms van de meeste idiote zaken komen……..

Meten is weten

Stap 4 – Nu dat je lekker actief bent is het goed om te meten wat de effecten zijn van al je werk. Met de analyse tools die ik heb weergegeven kun je goed zien hoe het met jouw online reputatie gaat. Zoals gezegd, de belangrijkste is Klout.

Klout

Hoe Klout precies werkt kun je op Internet wel terugvinden. Klout past een wiskundige manier toe om tot de zogenaamde Kloutscore te komen. En die Kloutscore staat synoniem voor jouw reputatie. Hoe meer mensen jouw content aanspreekt, des te meer er over jou gesproken en geschreven wordt. En dat moet zich vertalen in Tweets, Comments, Visitors op jouw Blog e.d. Jij verkrijgt invloed in het Internet en Klout is in staat om die invloed te meten en te presenteren.

De analyse die Klout dagelijks maakt toont het resultaat van jouw activiteiten. In de grafiek links zie je mijn vorderingen van de afgelopen maand. De dipjes zijn de weekenden waarin ik niet actief ben. En als ik een “luie” week heb gehad (zoals vorige week), gaat het hard achteruit.

Met Klout kun je jezelf ook meten met anderen, dus bijvoorbeeld met andere bloggers met wie jij veel contact hebt. Daarnaast laat Klout zien wat voor ‘type’ jij bent of een ander is. En dat ‘type’ zegt iets over hoe jij je gedraagt en gezien wordt in jouw Sociale Netwerk. Leuk voer voor psychologen!

Twittercounter

Met Twittercounter kun je goed zien wat de verhouding is tussen jouw tweets en jouw volgers. Zoals je uit mijn grafiek kunt zien Twitter ik niet meer dan gemiddeld 10 tweets per dag. Het aantal volgers loopt gestaag op met enkele keer een dip als ik minder actief ben (weekends).

Onderhoud van de mensen die jij volgt

Het is niet belangrijk hoeveel mensen jij volgt. Je kunt normaliter niet meer dan circa 150 mensen serieus volgen en interactie met hen voeren. Meer mensen volgen heeft dus niet zoveel zin. Je zult dus onderhoud moeten plegen op het aantal mensen en organisaties dat je volgt. Ik doe dit maandelijks en een goede tool om hier besluiten bij te nemen is Twitcleaner.

Dit onderhoud is belangrijk omdat velen jouw Twitter feed ‘vervuilen’ en je je tijd beter kan besteden aan de informatie die er werkelijk toe doet.

LinkedIn analyse

Ook LinkedIn kan je nuttige informatie geven over jouw netwerk en de gevolgen van jouw interactie.

WordPress statistieken

De laatste analyse tool die ik je laat zien is de mogelijkheid die WordPress mij biedt om het bezoek naar mijn blog te meten. Ik bekijk dit dagelijks en gecombineerd met de andere analyse tools, leert mij veel over hoe en wat ik moet doen.

WordPress kan mij ook uitstekend laten zien welk artikel het meest gelezen is. En wat opvalt is dat dit inderdaad het artikel is dat gaat over IT Strategie!

Wat ik nog mis is een relatie tussen het blogbezoek en de tweets die ik plaats. Ik houd dat nu bij in een Outlook Journal maar zoek eigenlijk nog naar een automatisch middel.

Lessons Learned

Wat heb ik nu geleerd? Ontzettend veel! Ik zal proberen een opsomming te geven:

  • Twitter is niet het belangrijkst voor mij. Minder dan 30% van mijn doelgroep is actief op Twitter, 70% daarvan slechts af en toe. Een erg kleine aanwezigheid dus.
  • De meeste Twitter volgers die je krijgt zijn Social Media adepten. Leuk om veel van te leren maar niet de doelgroep die ik zoek. Daarnaast ook heel veel bedrijven die alleen maar broadcasten en dus niet de interactie leveren waaraan je waarde kunt hechten.
  • Er zijn mensen die geloven dat iemand op Twitter pas interessant is als hij meer dan 1000 volgers heeft. Onzin! Je kunt voor 10 euro in 1 week 1000 volgers kopen. Er is dus veel spam en onzin in omloop en ik ben bang dat het succes van Twitter dus nog wel eens schadelijk kan zijn voor Twitter zelf. Houd het bij 150 volgers die werkelijk aan de slag gaan met jouw content. Dat is het belangrijkste!
  • Het meeste verkeer krijg ik via LinkedIn en andere blogsites waarop ik reacties heb gezet.
  • Het gebruik van prikkelende titels of vragen wekt de meeste interesse. Levert ook wel eens prikkelende reacties op….
  • Mijn lezers zijn actief tussen 09:30 en 10:30 uur. Dat heb ik geleerd van twentyfeet. Ik moet mijn posts dus vooral op dat tijdstip plaatsen.
  • Facebook users zijn vooral actief vanaf 18:00 uur. Posten voor die tijd heeft dus geen zin en gaat zelfs verloren!
  • LinkedIn publicaties genereren de meeste activiteit op vrijdagmiddag en maandagochtend.
  • Nederlanders hebben relatief veel moeite met subscriptions op websites. Ze zijn bang voor hun privacy en doen hun opmerkingen liever anoniem. Dat maakt interactie dus onmogelijk (eenrichtingsverkeer).
  • Het kost 3 maanden om de Kloutscore te verdubbelen van 23 naar 46. Het kost 3 weken om te zakken van 46 naar 33. Je moet dus actief blijven om jouw invloed uit te blijven stralen.
  • En wat dacht je van deze:

Deze grafiek toont mijn LinkedIn netwerk. Zonder de details te geven, hier de conclusie: mijn werkelijke doelgroep zit in de groene wolk rechtsonder. De rest voegt weinig toe en zijn voornamelijk oud-collega’s. Leuke mensen met wie ik nog graag een kop koffie drink maar die mij niet veel verder kunnen helpen. Behalve als zij mijn boodschappen retweeten!

Fine

Ik heb de afgelopen weken als gevolg van mijn artikelen circa 10 gesprekken gevoerd. Allemaal met mensen die geïnteresseerd waren geraakt naar aanleiding van mijn sociale media activiteiten en natuurlijk vooral mijn visie op IT Strategie. Enkele van die gesprekken leiden nu tot offertes en met 90% zekerheid durf ik te zeggen dat volgende week de kurk van de champagne fles kan. Ik blijf hier dus mee doorgaan.

Doe dan zelf nog even de proef op de som en Google op “IT Strategie” en bekijk de eerste 5 resultaten. Snap je het?

Tot slot, nog een bedankje voor Marcel van Beek, Wim Kant, Jerry Bishop, Ivan Walsh, Gerard Kanters, Barry vd Meij e.a. die mij feedback gaven of inspireerden. Ik heb inmiddels enkele vrienden gek gemaakt met mijn ervaringen en ga hen binnenkort een workshop geven. Bedenk dat het eigenlijk allemaal is samen te vatten in onderstaande tekening:

Uitstraling, verbinden, invloed, actie leidt tot verbetering van jouw reputatie!