Hoe beheer(s) je je eigen cloud services?

Microsoft heeft alle kaarten gezet op Cloud Services en rolt in een rap tempo allerlei Cloud Ready producten uit. VMware wordt gezien als één van de toekomstig grootste spelers in Cloud toepassingen. IBM heeft zijn Smart Business Cloud programma en SalesForce is hét voorbeeld voor elke zichzelf respecterende software bouwer die plannen heeft voor de SaaS toepassingen. Toch blijkt de adoptie van Cloud Services in het gemiddelde MKB bedrijf nog moeizaam te gaan.

Er zijn vele redenen waarom bedrijven en instellingen nog niet overstappen. Onbekendheid, veiligheid en beveiliging en twijfels aan continuïteit van de leverancier vallen onder de noemer ‘gebrek aan vertrouwen’. Gebrek aan mogelijkheden, integratie en verlies van zeggenschap is een gebrek aan ervaring. Probeer het en laat je overtuigen zou ik over dat laatste willen zeggen.
Ik wil een ander aandachtspunt opvoeren:

Hoe beheers je je cloudservices die je in gebruik hebt?

En dan bedoel ik niet de vele portal functies die volwassen leveranciers je bieden waarmee je allerlei instellingen van hun Cloud service kunt beïnvloeden. Nee, ik bedoel de verzameling van diverse Cloud services die je nodig hebt om een normaal bedrijf te kunnen voeren. Hoe houd je het overzicht over al die SaaS producten, onderliggende contracten en looptijden, gebruikers die ze gebruiken e.d.? Elke leverancier heeft namelijk zijn eigen oplossing hiervoor en die integreren op geen enkele wijze met elkaar.

Ik zal je een voorbeeld geven. Ik gebruik Microsoft Office 365 voor mijn standaard kantoorautomatisering. Email, communicatie en samenwerking is hiermee geregeld. Ik betaal per maand per gebruiker. Daarnaast gebruik ik een SaaS Blog toepassing van WordPress voor diverse doeleinden. Ik betaal per jaar. Verder heb ik twee DNS providers, de ene wordt per maand afgerekend, de ander per jaar. Dan nog een SaaS FTP en Backup oplossing waarbij er wordt afgerekend per GB diskruimte per maand en dan tot slot nog een paar betaalde Social Media SaaS toepassingen als LinkedIN en FaceBook. En dan vergeet ik nog mijn SaaS boekhoud programma waar ik ook per maand voor afreken. Het nadeel van SaaS diensten is dat er geen” one size fits all is”. Je moet dus verschillende SaaS diensten zien te combineren tot een geheel dat voorziet in jouw zakelijke behoeften. Nogmaals, elke leverancier heeft zijn eigen management portal waar ik prima kan bijhouden wat mijn verbruik is, en welke gebruiker er van die dienst in de afgelopen periode gebruik heeft gemaakt.

Maar ik mis het integrale overzicht. Hoe beheer je al die subscriptions? Wanneer verloopt een contract? Betaal je niet te veel en te lang? En hoe doe je dat met al die wachtwoorden en accounts die je nodig hebt om je SaaS dienst te beheren. Als ik een mutatie moet aanbrengen vanwege een verandering in mijn bedrijf, moet ik dat op minstens vijf plaatsen doen. Het komt voor dat ik de ene service vervang door de andere. Maar de voorwaarden tot opzegging van een contract verschillen van SaaS provider tot SaaS provider met als risico dat ik soms een jaar lang teveel betaal voor een dienst die ik eigenlijk niet meer nodig heb.

Ik heb op Internet nog geen software toepassing of service gezien die dit voor je doet. Is het enige alternatief hiervoor een Excel sheet maken? Of weet iemand een toepassing of SaaS service die dit voor je doet? Ik sta open voor suggesties. Of als iemand nu denkt dat hier een gat in de markt licht, doe ik graag mee om het te dichten!