Hoe bouw je een reputatie op met Social Media?

Ik ben mijzelf weer aan het oriënteren op een leuke opdracht ergens dit najaar. Gelukkig heb ik een redelijk groot netwerk en ook wel successen gevierd, dus ik maak mij weinig zorgen. Toch leek het mij verstandig om mijn reputatie (wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik) nog eens goed vast te leggen.

Ik heb dus een nieuwe blogsite gestart met daarop een aantal artikelen die mij op dit moment boeien en in het verleden hebben beziggehouden. Ik gebruik Twitter om de aandacht op mijn blogs te vestigen en plaats ook regelmatig updates in LinkedIn. Ik twijfel ernstig aan het gebruik van Facebook want vind dit eigenlijk een privé sociaal netwerk.

Terwijl ik zo een paar weken lekker bezig was, ontstond de vraag of ik nu op de juiste weg bezig ben? Hoe bouw je een reputatie op? Wat moet je doen en vooral niet doen? Mowikan waarschuwde mij al eens voor het plaatsen van verkeerde berichten en hij vond dat ik eigenlijk een media training moest volgen. Maar wat mij vooral wakker maakte in zijn bericht en zijn profiel, was het aantal volgers en de invloed die hij daarmee bereikt. Reputatie en invloed zijn dus sterk met elkaar verbonden.

En dan ga je op zoek naar hulpmiddelen, blogs en anderen die iets kunnen toevoegen aan je reputatie en invloed. Ik heb leuke en in sommige gevallen, nuttige sites en bronnen gevonden:

  • www.klout.com – laat je zien hoe de invloed van jouw social media profiel is aan de hand van een index. Je kunt jezelf vergelijken met anderen en ook zien of het profiel dat Klout voor je berekent, ook past met wat jij zelf wilt bereiken.
  • Sites als www.fllwrs.com en www.twittercounter.com helpen je weer aan andere getallen.
  • Een uitstekende site met tips en trucks over blogging is www.problogger.net. Daar kun je werkelijk alles vinden wat je nodig hebt om attentie op je blog te krijgen.

Ik ben hier nu een paar weken mee bezig en ik heb aardige resultaten weten te boeken. En zo ontstond het idee mijn zoektocht vast te leggen zodat ik de resultaten met anderen kan delen. Alleen, dat is al door zovelen gedaan. Dus wat voegt het nu toe? Is daar überhaupt nog behoefte aan? Als ik mijn huidige netwerk analyseer komt ik tot de conclusie dat daar maar heel weinig actieve bloggers en twitteraars tussen zitten. Die zouden dus wel geholpen kunnen worden, maar willen ze dat ook?

Deze vraag blijft dus nog even openstaan. Wel wil ik met dit blogje eens wat anders proberen:

Wie heeft nuttige tips, trucks, sites en namen van followers die kunnen meehelpen om in ieder geval alle noodzakelijke informatie over het onderwerp `hoe bouw je een reputatie op met Social Media` samen te vatten? Graag je reacties via dit artikel of via Twitter.

Bedankt,

Harold