IT Leiderschaps ontwikkeling voor ICT Managers en Managers in de ICT

Binnen enkele jaren zal de IT Manager volledig uit het MKB verdwijnen. Doordat bepaalde diensten die de MKB IT Manager levert, standaard zijn geworden zullen deze worden uitbesteed aan externe partijen. En omdat de IT Manager niet in staat is om de taal van de business en het C-team (CEO, CFO, CxO) te spreken, zal hij verder worden geïsoleerd en uiteindelijk verdwijnen.

Dit beeld wordt sinds enige tijd bevestigd door MKB bedrijven die outsourcing van IT diensten al hebben gedaan. Had de IT manager van die MKB organisatie eerder nog een team van drie tot zes personen, afhankelijk van de omvang van het bedrijf, na outsourcing van helpdesk en systeembeheer werd dat team minstens gehalveerd. De taken van de MKB IT Manager als coach zijn dan niet langer meer nodig. Ook onderzoeksbureau Gartner bevestigt dat de functie van de CIO de komende jaren sterk onder druk komt te staan. Niet alleen door outsourcing, maar vooral doordat volgens Gartner de CIO een “analoge immigrant” is. Hij spreekt de taal van de business niet en is slecht op de hoogte van de cultuur van de klanten. De huidige CIO is simpelweg niet in staat te luisteren naar de problemen die business managers nu ervaren en kan deze dus niet omzetten in IT oplossingen. Binnen vijf tot tien jaar zullen er business managers instromen die volledig zijn opgegroeid in een digitale wereld. Zij zijn de digitale consumenten die blogs, internet-communities en Skype dagelijks gebruiken, zij kunnen snel veranderingen adopteren en zij zullen de IT besturing overnemen en continue zoeken naar digitale mogelijkheden die de business voordelen kan bieden.

Het MKB kent bijna nog geen CIO’s. In het MKB is de verantwoordelijkheid voor IT gedelegeerd aan een IT manager en meestal rapporteert deze aan de CFO. De CFO stuurt de totale IT afdeling op kosten en niet of nauwelijks op de opbrengsten. Maar in de nabije toekomst zullen de nieuwe business managers niet langer akkoord gaan met deze aanpak. Zij verwachten een meetbare toegevoegde waarde van IT.

In haar onderzoek vermeldt Gartner de top tien van aandachtspunten in 2007 voor CIO’s en IT Managers om de komende jaren succesvol te blijven opereren. Deze top tien is samengesteld na onderzoek onder CIO’s maar ook onder CEO’s. Bovenaan staat de opdracht om te helpen bij het verbeteren van business processen. En dan wordt daarmee niet gedoeld op de IT processen.

Op nummer twee staat nog steeds het bijdragen aan lagere kosten door te zoeken naar efficiëntie verbeteringen in het hele bedrijf en deze met behulp van IT te bereiken.

Nummer drie heeft betrekking op het analyseren van informatie en vanuit die informatie de business te adviseren. De meeste IT managers leven nog in het tijdperk dat informatie beheerd moet worden door middel van techniek zoals storage, backup en security-instellingen. Maar het gaat hier om het exploiteren van de waarde van die informatie. Dit impliceert dat er op korte termijn medewerkers binnen de IT afdeling moeten zijn die data kunnen begrijpen en kunnen analyseren en daarover kunnen communiceren en adviseren.

Deze punten vragen diepgaande kennis van de business processen en overleg met de eigenaren van de business en vereisen competenties die de IT Manager in het MKB gewoonweg niet heeft. In grotere organisaties zie je nog dat 30% van de CIO’s een business achtergrond heeft en dat dit percentage zal groeien. Maar in het MKB zijn het voornamelijk techneuten die de rol van IT Manager vervullen.

Als de IT Manager het tij wil doen keren, moet hij zichzelf gaan veranderen. Belangrijkste nieuwe eigenschap van de IT Manager moet zijn dat hij een ondernemer moet worden, een leider die veranderingen ziet en wíl doorvoeren en strategie bespreekbaar kan  maken met zijn volledige directieteam. Vervolgens zal hij een goede communicator moeten worden met vertegenwoordigers van de business, zijn klanten en eigenlijk ook de klanten van zijn klanten. Luisteren naar wat zij willen, hun problemen en hun toekomstverwachtingen. En als dat hem allemaal duidelijk is, zal de MKB IT Manager dit moeten vertalen naar nieuwe oplossingen die zijn gebaseerd op standaarden en bestpractices en die meetbare waarde toevoegen aan de business processen.

Voor het realiseren van die oplossingen zal de MKB IT Manager vooral buiten de muren van z’n eigen omgeving moeten gaan zoeken. Als regisseur bijvoorbeeld die meerdere aanbieders selecteert en bereid is om dienstverlening voortaan op basis van een resultaatverplichting uit te besteden en niet meer met eigen mensen op wil lossen. Niet zelf het wiel uitvinden maar juist innovatief op zoek gaan naar relaties die bereid zijn hem of haar te helpen in een partnerschaprelatie. Als de IT Manager écht in staat is om die eigenschappen te verwerven, maakt hij misschien aanspraak op de titel CIO en kan hij aanschuiven aan de directietafel. Lukt hem dat niet, dan verdwijnt hij gewoon langzaam uit beeld.

One thought on “IT Manager verdwijnt uit MKB”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.